Ολομόναχοι μαζί 3-Iron/Bin-jip. Κορέα/Ιαπωνία, 2004. Σκηνοθεσία-σενάριο: Κιμ Κι-Ντουκ. Ηθοποιοί: Λι Σέουνγκ-γέον, Τζάε Χι, Κουόν Χίουκ-χο, Τζιν-μο. 95 λεπτά. Δύο μοναχικά πρόσωπα πλησιάζουν το ένα το άλλο χωρίς σχεδόν να μιλάνε μεταξύ τους, σε μια θαυμάσια, συναρπαστική, αν και ασυνήθιστη, ερωτική ιστορία δοσμένη με όμορφες, λυρικές εικόνες.
Αυτό που βασικά κάνει ο Κι-Ντουκ είναι να φτιάξει μια εικαστικά έξοχη ταινία, με εικόνες όμορφες, συχνά μαγικές, με τολμηρές όπως συνήθως στις ταινίες του ερωτικές σκηνές, σκηνές που προς το φινάλε αγγίζουν τα όρια του σουρεαλισμού. Η ταινία περιέχει λιγοστό διάλογο, με τους πολύ καλούς ηθοποιούς του να καταφεύγουν στις εκφράσεις των ματιών, τις κινήσεις και γενικά τη σωματική συμπεριφορά τους για να αφηγηθούν την ιστορία τους. Υπάρχουν στην ταινία θαυμάσιες σκηνές, ενώ από κάποιο σημείο κι ύστερα αρχίζουν να εισβάλλουν σ' αυτές το όνειρο και η φαντασία -όπως στις σκηνές στη φυλακή, όταν ο Τάε-σουκ αρχίζει, χάρη στην τεχνική των πολεμικών τεχνών, να γίνεται αόρατος ή εκείνες όταν αργότερα δραπετεύει και επισκέπτεται την αγαπημένη του μπροστά στο σύζυγο που όμως δεν τον βλέπει -σκηνές που επαναλαμβάνω ξένισαν μερικούς- με «υπερβάσεις» που μου θύμισαν τον επίσης έξοχο, κλασικό «Πίτερ Ιμπετσον» του Χαθαγουέι. Ο Κιμ Κι-Ντουκ τελειώνει την εκπληκτική αυτή ερωτική ιστορία του με το επίγραμμα «είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις την πραγματικότητα από το όνειρο», αφήνοντας το θεατή να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα. Άγγελοι χωρίς φτερά, πνεύμα με σάρκα και οστά Ο Κιμ Κι Ντουκ είναι ένας από τους ελάχιστους Ασιάτες με άποψη, και δική του - προσωπική - γραφή. Ο σκηνοθέτης που έφερε και ζωντάνεψε τον μινιμαλισμό του Ρομπέρ Μπρεσόν στην Κορέα. Το μάξιμουμ από το ελάχιστο. Οι έσχατοι έσονται πρώτοι! Το «3 Iron» - ελληνιστί «Ολομόναχοι μαζί» - είναι η προτελευταία του ταινία. Μετά το κολασμένο «Bad boy», το βίαιο «Νησί» και το ακόμα πιο ακραίο «Samaritan girl». Όλα αυτά μαζί συνιστούν το φλίπσαϊντ, την ανάποδη του ιδεαλιστικού, πνευματικού και αγγελικού «3 Iron». Πρώτα θύελλα ύστερα ηρεμία. Πρώτα έγκλημα, ύστερα τιμωρία. Μηχανόβιος νεαρός, αφού πρώτα βεβαιωθεί, εισβάλλει σε άδειες πολυτελείς κατοικίες. Ούτε κλέβει ούτε αρπάζει ούτε λεηλατεί ούτε πλιατσικολογεί. Τίποτα απ' όλες αυτές τις κινηματογραφικές κοινοτοπίες. Πρώτα - με την παρουσία του - θερμαίνει τον άδειο «καταψύκτη». Ύστερα πλένει, σκουπίζει, φροντίζει. Σπίτια άστεγα από «ζωντανούς» ανθρώπους. Σπίτια-νεκροταφεία. Επομένως οι άστεγοι από περιουσία είναι η πιο στέρεη «στέγη» σ 'αυτή την άδεια κατοικία. Ποιος το λέει αυτός; Ένας άγγελος. Απρόσκλητος, ασυνήθιστος, ευαίσθητος, τρυφερός. Διαρρήκτης «πάγων», φλόγα αισθημάτων! Σε ένα από αυτά τα πολυτελή «νεκροταφεία» θα πέσει πάνω σε μια τρυφερή, κακοποιημένη από τον ιδιοκτήτη ύπαρξη. Δεν κάνει τίποτα επιτηδευμένο να την κερδίσει. Τίποτα. Επαναλαμβάνει την ίδια διαδικασία και στο τέλος εκείνη παραδίδεται και ακολουθεί. Δύο οι απρόσκλητοι, αγγελικοί επισκέπτες άδειων κατοικιών. Ανοίγουν, μπαίνουν, φροντίζουν. Ακόμα και μοναχικό, νεκρό, γέροντα, ενταφιάζουν. Δύο διαρρήκτες της ιδιοκτησίας. Δύο νέοι επιμένουν πνευματικά. Δύο «κλεφτρόνια» με αξίες, αρχές και τεράστια καρδιά. Μέσα τους η πίστη. Απέναντί τους ο Νόμος. Φυλακίστε τους! Φυλακίζονται οι ιδέες; Σκοτώνονται οι άγγελοι;
Ο Κιμ Κι Ντουκ περιφρονεί τους διαλόγους και ασχολείται μόνο με τις εικόνες. Σαν να σκηνοθετεί βουβή ταινία. Προσηλωμένος στον στόχο του. Κατ' ευθείαν στην ουσία. Οι χαρακτήρες φωτίζονται από τις πράξεις τους. Οι συνθήκες από τις αντιθέσεις τους. Έτσι ο διαρρήκτης είναι υπαρκτός και ταυτόχρονα συμβολικός. Άνθρωπος και «πνεύμα». Άστεγος και άγγελος μαζί. Τα δακτυλικά αποτυπώματα ύπαρξης των ιδιοκτητών είναι οι ιδιοκτησίες τους, τα σπίτια τους. Τα δακτυλικά αποτυπώματα των διαρρηκτών είναι η ιδεολογία, η ανυπακοή και η αντίστασή τους. Γλιστράνε στην ξένη περιουσία για να φτιάξουν, να θερμάνουν, να φροντίσουν, όχι να καταστρέψουν. Τρομοκράτες του άψυχου, του κενού, της απληστίας, της ευκολίας, της υπο-κουλτούρας. Ο Κιμ Κι Ντουκ λειτουργεί με την ηθική ενός χειρουργού. Μεταμοσχεύει καρδιές σε «άδειους» και ημιθανείς ασθενείς. Χειρουργεί χωρίς νυστέρια και αναισθητικά. Έτσι αναίμακτα, εναέρια, μαγικά, αόρατα. Και να είστε βέβαιοι, λέει, κανένας ανθρώπινος νόμος δεν μπορεί να σταματήσει αυτή την αέναη διαδικασία. Άγγελοι χωρίς φτερά, πνεύματα με σάρκα και οστά! |