Back Up Next
Χωρίς Όνομα

 

Sin nombre. Μεξικό/ΗΠΑ, 2009. Σκηνοθεσία-σενάριο: Κάρι Φουκουνάγκα. Ηθοποιοί: Εντγκαρ Φλόρες, Πολίνα Γκαϊτάν, Κρίστιαν Φερέρ. 96'

Τα προβλήματα των παράνομων μεταναστών που ταξιδεύουν από το Μεξικό για τις ΗΠΑ, σε μια συγκλονιστική, με ρεαλιστικές αλλά και ποιητικές σκηνές, ταινία.

Με το δράμα των Λατινοαμερικανών μεταναστών -και συγκεκριμένα του Μεξικού- καταπιάνεται στη συγκλονιστική αυτή δραματική πρώτη ταινία του ο 31χρονος σκηνοθέτης Κάρι Φουκουνάγκα. Την ιστορία του, αυτή των παράνομων μεταναστών που ταξιδεύουν στις κορυφές των τρένων από το Μεξικό με στόχο να φτάσουν στις ΗΠΑ, ο σκηνοθέτης τη γνώρισε, απ' ό,τι αναφέρει ο ίδιος, από πρώτο χέρι.

Η ταινία αναφέρεται σε δύο παράλληλες ιστορίες που κάποια στιγμή συνδέονται: εκείνη της Σάιρα, μιας νεαρής γυναίκας από την Ονδούρα, που με τους συγγενείς της περνούν στο Μεξικό για να πάρουν το τρένο για τις Ηνωμένες Πολιτείες, κι εκείνη του Γουίλι, ενός νεαρού Μεξικανού, που μαζί με την ανήλικη συμμορία του ανεβαίνουν στο ίδιο τρένο για να ληστέψουν τους μετανάστες.

Παρ' όλο που η ταινία του Φουκανάγκα θυμίζει σε πολλά σημεία (τόσο στην ωμότητά της όσο και στις συνθέσεις των πλάνων) την ταινία «Η πόλη του θεού» του Μεϊρέγιες, υπάρχουν σ' αυτήν όμορφα στημένες σκηνές, με τα διάφορα τοπία να φαντάζουν σε πρώτο πλάνο, αλλά και, ταυτόχρονα, να δίνει την ωμή, ρεαλιστική πλευρά της ιστορίας του.

ΧΩΡΙΣ ΟΝΟΜΑ

του Κάρι Φουκουνάγκα

Ο Κάσπερ βρίσκεται στην εφηβεία και είναι ήδη μέλος της αμείλικτης συμμορίας “Μάρα”. Η Σάιρα ταξιδεύει με τον πατέρα και το θείο της από την εξοχή του Μεξικό προς τον Βορρά, στην οροφή ενός τρένου, με την ελπίδα πως θα μπορέσουν να περάσουν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Έτσι, οι δρόμοι του Κάσπερ και της Σάιρα διασταυρώνονται και μια ξεχωριστή φιλία γεννιέται, ενώ οι κίνδυνοι συνεχώς παραμονεύουν. Θα καταφέρουν οι δύο αυτές περιπλανώμενες ψυχές να επιβιώσουν και να περάσουν τα σύνορα;

Ο θεατής παρατηρεί τις παράλληλες ιστορίες δύο παιδιών που αναζητούν ένα καλύτερο μέλλον και μια διέξοδο διαφυγής, το καθένα από τη δική του πραγματικότητα. Ο μεν Κάσπερ είναι μέλος μια συμμορίας, αλλά όταν ο «αρχηγός» της σκοτώνει την κοπέλα του εκείνος αναζητά εκδίκηση. Η δε Σάιρα φεύγει από το Μεξικό να πάει να συναντήσει τις αδελφές της στις Η.Π.Α. Οι δυο τους γνωρίζονται και ενηλικιώνονται με το δικό τους τρόπο, απότομα.

Στα του έργου...

Η ταινία μεξικάνικης παραγωγής αφηγείται μια ιστορία για την πραγματικότητα της χώρας. Χιλιάδες Μεξικανοί το χρόνο προσπαθούν να περάσουν παράνομα τα σύνορα για τις Η.Π.Α. Λίγοι όμως τα καταφέρνουν να φτάσουν ενώ οι υπόλοιποι θυσιάζουν κυριολεκτικά τη ζωή τους για ένα μέλλον με πιο πολλές ευκαιρίες. Επίσης η ταινία αναφέρεται και στο φαινόμενο, πως πολλά παιδιά γίνονται μέλη συμμορίας και πριν καλά-καλά μπουν στην εφηβεία αντί να παίζουν με αυτοκίνητα, εκείνα ξέρουν να χρησιμοποιούν όπλα.

Το δέσιμο που προκύπτει ανάμεσα στους πρωταγωνιστές είναι αθώο και καθόλου βεβιασμένο. Εκείνος μέσα από το κορίτσι θέλει να εξιλεωθεί που δεν μπόρεσε να εμποδίσει το χαμό της κοπέλας του, και εκείνη βλέποντας τον ως σωτήρα με την αθωότητα της ηλικίας τον ακολουθεί παντού.

Το τέλος απρόβλεπτο ενώ εξυμνείται η φύση της προδοσίας από τον πιο κοντινό σου άνθρωπο. Την ώρα που κυνηγάνε το αγόρι να το σκοτώσουν, ο θάνατος έρχεται από το πιο αναπάντεχο χέρι.

Η ταινία προβλήθηκε το 2009 στο φεστιβάλ του Sundance ενώ είναι η πρώτη μεγάλου μήκους του σκηνοθέτη Κάρι Φουκουνάγκα. Τα σκηνοθετικά ευρήματα της ταινίας είναι απλά το κερασάκι σε μια υπέροχη τουρτα!! Η ταινία στο σύνολο της απλά εξαιρετική και δεν μπορώ πραγματικά να βρω κάποιο τρωτό σημείο. Ωμή ρεαλιστικότητα για μια αλήθεια μιας χώρας που κυνηγά το όνειρο. Καμία υπερβολή, καμία ωραιοποίηση.

Back Home Up Next