Back Up Next
Μια καλύτερη ζωή

Une meilleure vie.

Γαλλία, 2011. Σκηνοθεσία: Σεντρίκ Καν. Σενάριο: Σεντρίκ Καν, Κατρίν Μπεγέ. Ηθοποιοί: Γκιγιόμ Κανέ, Λεϊλά Μπεχτί, Σλιμάν Κεταπί. 110'

Βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, μια μελαγχολική ρομαντική ταινία από το σκηνοθέτη του «Red Lights» κι ένα ταιριαστό πρωταγωνιστικό ζευγάρι.

Ο Γιαν και η Νάντια, ένας μάγειρας και μια σερβιτόρα, αποφασίζουν να ρισκάρουν τα πάντα για να αποκτήσουν το δικό τους εστιατόριο, και να φροντίσουν το νεαρό γιο της, Ρεμί. Με πολύ ταλέντο, ενέργεια και αγάπη για το όνειρο τους, ξεκινούν να το κάνουν πραγματικότητα για να βρουν τα προβλήματα και τη σκληρή πραγματικότητα να τους κατακλύζει και να τους χωρίζει. Ο Γιαν θέλει να σώσει την αγάπη του και θα ακολουθήσει τη Νάντια που έφυγε. Για μια καλύτερη τύχη. Μια καλύτερη ζωή. Μια εξαιρετική ταινία που διαβάζεται σε τρία επίπεδα: σε πρώτο επίπεδο έχουμε την προσπάθεια των νέων ανθρώπων για μια καλύτερη ζωή και επί του προκειμένου δύο ανθρώπων με τελείως διαφορετικούς χαρακτήρες, που ερωτεύτηκαν με την πρώτη ματιά. Σε δεύτερο επίπεδο έχουμε το πρόβλημα της μετανάστευσης που μαστίζει αυτή την εποχή όλο τον κόσμο και σε τρίτο την οικονομία και την πολιτική των τραπεζών που ορισμένοι καταλαβαίνουν - πολύ αργά - ότι δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα. Εκείνος προσπαθεί να τα πετύχει όλα με την εργασία του και εκείνη το ίδιο, αλλά είναι πιο βιαστική (ίσως επειδή έχει και ένα παιδί από άγνωστο μάλιστα πατέρα) και πέφτει στην παγίδα. Εκείνος θα φορτωθεί με δάνεια για «μια καλύτερη ζωή», εκείνη φεύγει για Καναδά για «μια καλύτερη ζωή», επίσης, και του φορτώνει και το παιδί της, το οποίο έχοντας τα γονίδιά της θα του προξενήσει επιπλέον μπελάδες. Αυτός θα ψάξει να τη βρει… Η ταινία αντιμετωπίζει όλα τα θέματα με σοβαρότητα, χωρίς εξάρσεις και τελικά με αισιοδοξία. Οι ερμηνείες είναι εκπληκτικές και των τριών πρωταγωνιστών και παρόλο που ο ρόλος της μητέρας είναι μικρότερος, αφήνει πιο έντονο το στίγμα της και ειδικά στις σκηνές του τέλους της ταινίας (το οποίο μην περιμένετε να αποκαλύψω). Ο ρυθμός αφήγησης και οι σεναριακές ανατροπές καταφέρνουν να κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή κάνοντας την ταινία αρκετά ενδιαφέρουσα.

ΣΗΜΕΙΩΜΑ

ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥ ΗΘΟΠΟΙΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΡΩΜΗΣ 2011 ΕΠΙΣΗΜΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΟΡΟΝΤΟ 2011 ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΙΝΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΓΑΛΛΟΦΩΝΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ Ξεκινήσαμε με μια παραδοχή: είναι πολύ δύσκολο να ξεφύγεις των συνθηκών. Ζούμε σε ένα κόσμο που οι μόνες δουλειές για τους φτωχούς είναι οι κακές δουλειές, ένα κόσμο στον οποίο είναι καταδικασμένοι να πληρώσουν ακριβά για όλα. Αυτοί που δε μπορούν να πληρώσουν μετρητά για το νέο τους ψυγείο, θα πληρώσουν διπλά λόγω πίστωσης. Οι τράπεζες κρατούν τα καλύτερα ποσοστά, για τους καλύτερους πελάτες, τους πλούσιους. Τα δάνεια στους λιγότερο προνομιούχους είναι πολύ περιοριστικά, οπότε αυτοί αναγκάζονται να καταφύγουν σε δάνεια με υπέρογκους τόκους, δάνεια από τα οποία πολύ γρήγορα αποδεικνύεται ότι δεν υπάρχει διαφυγή. Η ελεύθερη αγορά έχει κατασκευαστεί έτσι ώστε να δίνει στον καθένα μας την ευκαιρία να βελτιώσει τη ζωή του. Υποτίθεται ότι προσφέρει τη δυνατότητα ανόδου σε όλες τι επιχειρήσεις. Σήμερα, επιτυγχάνει το ακριβώς αντίθετο: η ελεύθερη αγορά είναι μια μηχανή εξαθλίωσης των φτωχών, μια καταδίκη των νοικοκυριών τους. Η πρόσφατη κρίση είναι το πιο πρόσφατο και εξαιρετικό παράδειγμα όλων αυτών. Οι χαρακτήρες της ταινίας είναι καταδικασμένοι λόγω της επιθυμίας τους να βελτιώσουν το εισόδημα τους. Πληρώνουν πολύ ακριβά το γεγονός ότι θέλανε να είναι λιγότερο φτωχοί. Γρήγορα συνειδητοποιήσαμε ότι δε θα μπορούσε η ιστορία τους να βασιστεί απλά στα οικονομικά χρέη. Κατασκευάσαμε ένα συναισθηματικό και ψυχολογικό κόσμο, που εμπλέκει τους χαρακτήρες σε εντάσεις πολύ πιο πολύπλοκες από οικονομικά προβλήματα. Πολύ γρήγορα αποκαλύφθηκε ότι το πραγματικό θέμα της ιστορίας μας, πέρα από την κοινωνική φιλοδοξία και τα χρέη, ήταν η επιβίωση της ενότητας της οικογένειας. Όλοι μας έχουμε γίνει μάρτυρες μιας τέτοιας ιστορίας: τα οικονομικά προβλήματα καταστρέφουν οικογένειες. Το οικονομικό πρόβλημα αναγκάζει τη Νάντια να φύγει. Να αποχωριστεί το παιδί της. Ένα παιδί για το οποίο αρχικά , είχε παρατήσει τις σπουδές και την καριέρα της. Εκείνη θέτει σε κίνηση τη ρομαντική πλοκή της ιστορίας με τη φυγή της.

Εκείνη πρέπει να αναζητήσει τώρα εκείνος, και να την ξανακερδίσει. Ο Γιαν όμως είναι αυτός που κρατάει την πλοκή. Η φιλοδοξία του τον παγιδεύει. Ο ίδιος θέτει τους κανόνες και τους καταρρίπτει. Η ταινία ξετυλίγει σιγά σιγά τη σχέση ενός άντρα κι ενός παιδιού, την αμοιβαία αποδοχή δύο ανθρώπων που έχουν στερηθεί την αγάπη. Το παιδί είναι το κλειδί, ο κρυφός ήρωας της ταινίας. Επιτρέπει την επιβίωση ενός συναισθηματικού δεσμού όταν όλες οι κοινωνικές συνδέσεις έχουν καταρρεύσει. Μέσω αυτού, οι ενήλικες σώζονται και βρίσκουν νόημα στη ζωή τους. Χάρη σ’ αυτόν μπορούν να ξεκινήσουν και πάλι τη ζωή τους. Σεντρίκ Καν ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ Γεννημένος το 1966, ο Σεντρίκ Καν, έκανε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο το 1991 με το Bar des rails, που προβλήθηκε επίσημα στο Φεστιβάλ Βενετίας. Τρία χρόνια αργότερα, η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του, Trop de Bonheur τιμήθηκε με το βραβείο Ζαν Βιγκό και της κριτικής επιτροπής νέων στο Φεστιβάλ Καννών. Ήταν όμως με την τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του, που κέρδισε την καταξίωση, το L’Ennui (1998), που βραβεύτηκε με το Prix Louis-Delluc. Το 2003, η ταινία του Red Lights (Feux Rouges), συμμετείχε στο Επίσημο Διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Βερολίνου. Το 2004, σκηνοθέτησε το L’Avion (Το Αεροπλανάκι που Μου Χάρισε ο Μπαμπάς μου), βασισμένο σε σειρά κόμικ. Το «Μια Καλύτερη Ζωή» είναι η ένατη ταινία του. Φιλμογραφία Une vie meilleure – Μια καλύτερη Ζωή (2011) Les regrets (2009) L'avion - Το Αεροπλανάκι που Μου Χάρισε ο Μπαμπάς μου (2005) Feux Rouges (2004) Roberto Succo (2001) L'ennui (1998) Trop de bonheur (1994) Bar des rails (1991) ΓΚΙΓΙΟΜ ΚΑΝΕ Φιλμογραφία Jappeloup (2013) Les Infideles - 6+1 Απιστίες (2012) La Nouvelle Guerre des Boutons - Ο Πόλεμος των Κουμπιών (2011) Une Vie Meilleure - Μια Καλύτερη Ζωή (2011) Last Night - Χθες το Βράδυ (2010) Les Petits Mouchoirs - Μικρά Αθώα Ψέματα (2010) Espion(s) - (Κατα)σκοπεύοντας (2009) L`Affaire Farewell - Υπόθεση Farewell (2009) Le Dernier Vol - Η Τελευταία Πτήση (2009) Darling - Ντάρλινγκ (2007) Ensemble, C`est Tout - Φτάνει να `Μαστε Μαζί (2007) La Clef - Το Κλειδί (2007) Ne le Dis a Personne - Μην το Πεις σε Κανένα (2006) (Σκηνοθεσία) Joyeux Noel - Καλά Χριστούγεννα (2005) L`Enfer - Η Κόλαση Μέσα μας (2005)Jeux d`Enfants - Αγάπα Με Αν Τολμάς (2003) Mon Idole - Ερωτας αλά Γαλλικά (2002) (Σκηνοθεσία) Les Morsures de l`Aube - Η Αγάπη Δαγκώνει (2001) Vidocq - Η Μάσκα του Τρόμου (2001) La Fidelite - Πρόκληση (2000) The Beach - Η Παραλία (2000) Ceux qui m`Aiment Prendront le Train - Αυτοί που μ`Αγαπούν θα Πάρουν το Τρένο (1998) ΛΕΪΛΑ ΜΠΕΚΤΙ Φιλμογραφία La Source des Femmes - Η Πηγή των Γυναικών (2011) Une Vie Meilleure - Μια Καλύτερη Ζωή (2011) Toi, Moi, les Autres - Εσύ, Εγώ, οι Αλλοι (2010) Tout Ce Qui Brille - Λαμπερά Ονειρα (2010) Un Prophete - Προφήτης (2009) Mauvaise foi - Λάθος Πίστη (2006) Paris, Je t`Aime (2006) Sheitan - Σατανάς (2006)

Back Home Up Next