From Hell. ΗΠΑ, 2001. Σκηνοθεσία: Αλεν Χιουζ, Αλμπερτ Χιουζ. Σενάριο: Τέρι Χέιζ, Ραφαέλ Ινγκλέσιας. Ηθοποιοί: Τζόνι Ντεπ, Χέδερ Γκρέαμ, Ιαν Χολμ, Τζέισον Φλέμινγκ, Ρόμπι Κολτρέιν, Κάτριν Κάρτλιτζ. Διάρκεια: 121'. Η ιστορία του Τζακ του Αντεροβγάλτη σε μια ατμοσφαιρική, γυρισμένη με έμπνευση ταινία που συνδυάζει τη γοτθική ατμόσφαιρα των ταινιών της εταιρίας Χάμερ με τα στοιχεία σύγχρονων αστυνομικών θρίλερ. Στο σκοτεινό, βικτωριανό Λονδίνο του 1888 μας μεταφέρουν οι αδερφοί Χιουζ (γνωστοί μας από τις ταινίες Dead Presidents και American Pimp). Το Λονδίνο του περιβόητου σίριαλ κίλερ Τζακ του Αντεροβγάλτη, ενός Λονδίνου που φέρνει στο νου τις ταινίες τρόμου της εταιρείας Χάμερ και συγκεκριμένα εκείνες του σκηνοθέτη Τέρενς Φίσερ. Στο επίκεντρο της ταινίας, πέντε εξαθλιωμένες γυναίκες, πέντε «άτυχες», όπως αποκαλούσαν τις πόρνες στην Αγγλία της τότε εποχής, που πέφτουν θύματα του κατά συρροή παρανοϊκού δολοφόνου. Τις δολοφονίες αναλαμβάνει να εξιχνιάσει ο Φρέντερικ Αμπερλαϊν, ένας ιδιότυπος επιθεωρητής της Σκότλαντ Γιαρντ (Τζόνι Ντεπ). «Κάποτε οι άνθρωποι θα λένε ότι εγώ γέννησα τον 20ό αιώνα», ήταν τα λόγια του Τζακ του Αντεροβγάλτη, όπως πληροφορούμαστε στην εισαγωγή της ταινίας. Κι αν μ' αυτό σημαίνει αιώνας όχι μόνο των σίριαλ κίλερς αλλά και σάπιων, διεφθαρμένων σε όλα τα επίπεδα κοινωνιών, έτοιμων να δοκιμάσουν τα πάντα, τότε είχε δίκαιο. Αυτή την κοινωνία, με τα ψέματα και την υποκρισία της, τις κρυφές, επικίνδυνες ιεροτελεστίες της παρουσιάζουν στην ταινία τους οι μεγαλωμένοι στο Χάρλεμ δίδυμοι αδερφοί Χιουζ, που πολύ εύστοχα την ονόμασαν «ταινία του γκέτο», θέλοντας μ' αυτό να υποβάλουν ότι στην περιοχή του βικτωριανού Γουάιτ-τσάπελ του Λονδίνου, οι γυναίκες υπέφεραν τα ίδια, και χειρότερα, με τους μαύρους στο σημερινό Χάρλεμ. Η ιστορία του Τζακ του Αντεροβγάλτη έχει μεταφερθεί αμέτρητες φορές στην οθόνη, ξεκινώντας από το «Κουτί της Πανδώρας» του Παμπστ και τον βουβό «Ενοικο» (1926) του Αλφρεντ Χίτσκοκ και φτάνοντας ώς το «Εγκλημα στον Τάμεση» του Μπομπ Κλαρκ (1979), όπου ο Σέρλοκ Χολμς έλυνε το μυστήριο του Αντεροβγάλτη. Οι αδερφοί Χιουζ βασίστηκαν στο βιβλίο κόμικς των Αλαν Μουρ και Εντι Κάμπελ, με τη θεωρία συνωμοσίας τους γύρω από την εμπλοκή του βασιλικού οίκου στις δολοφονίες, για να φτιάξουν μια ατμοσφαιρική ταινία (γυρίστηκε στην Πράγα από τον κάμεραμαν Πίτερ Ντέμιγκ, που μας έδωσε και την «Οδό Μαλχόλαντ»), η οποία συνδυάζει τα καλύτερα στοιχεία των ταινιών της Χάμερ με αυτά του «Hannibal» του Ρίντλεϊ Σκοτ. Επισκέπτης από την Κόλαση Δύο Αμερικανοί αδελφοί - Άλεν και Άλμπερτ Χιούζ - υπογράφουν τη μεγάλη ανατριχίλα του επταημέρου: «From Ηell». Ταινία... όνομα και πράγμα. Στο Λονδίνο - το κέντρο του γήινου πολιτισμικού σύμπαντος του 1888 - όλα μα όλα αντιστρέφονται και διαστρέφονται. Νύχτα αντί για μέρα. Σκοτάδι αντί για φως. Πορνεία αντί για έρωτα. Συνωμοσίες αντί για δημοκρατία. Παρασκήνιο αντί για διαφάνεια. Λοβοτομές αντί για ψυχανάλυση. Αντισημιτισμός αντί για ισονομία. Έγκλημα αντί για προστασία. Και φόνοι, πολλοί, μα πάρα πολλοί φόνοι αντί για... χειρουργική! Όλα αγοραία, όλα επικίνδυνα, όλα υπόγεια, όλα ύποπτα, όλα δύσοσμα. Κάπου στα μισά της διαδρομής μέσα στην κόλαση του λονδρέζικου Εast Εnd ανακαλύπτεις το όνομα του Τζακ του Αντεροβγάλτη. Μα, φυσικά, είναι συνδυασμός Μακιαβέλι με Χάνιμπαλ Λέκτερ. Ποιος - συγκεκριμένα - είναι; Α, όχι, μου απαγορεύεται να τον κατονομάσω. Τα χαρακτηριστικά του όμως είναι τόσο διαυγή όσο το κρυστάλλινο νερό. Άτομο με ανώτατο μορφωτικό επίπεδο και με άριστη γνώση της ανατομίας του σώματος. Δεν σκοτώνει, απλώς κόβει! Ανατριχιαστικό; Πού να δείτε τη συνέχεια. Κόβει με χειρουργικό νυστέρι χωρίς να χαράζει τίποτα το περιττό. Με κάθε «χειρουργική» επέμβαση αφαιρούνται και μερικά... όργανα. Από το πρώτο θύμα το συκώτι, από το δεύτερο ο σπλήνας, από το τρίτο η μήτρα, από το τέταρτο η καρδιά, από το πέμπτο τα σπλάχνα, από το έκτο τα έντερα και από το έβδομο πάλι η μήτρα. Τα... περιττά όργανα τοποθετούνται σε διάφορα σημεία του πτώματος. Ας πούμε, τα έντερα διπλώνονται σαν βρόχος γύρω από τον λαιμό του πτώματος. Ο άνθρωπος το είχε δηλώσει: «Εγώ γέννησα τον 20ό αιώνα». Μόνο; Προς το παρόν και τον... 21ο! Σας προειδοποίησα: πάρτε τα μέτρα σας. Διότι η ιστορία που περιγράφουν οι αδελφοί Χιούζ δεν είναι... μυαλά στα κάγκελα επιπέδου «Ηannibal». Το μεγάλο, το υπέρτατο σοκ της ταινίας είναι το «γιατί». Ποιο ήταν το κίνητρο του δολοφόνου; Γιατί εφορμούσε στα σοκάκια του Ανατολικού Λονδίνου; Γιατί του «άρεσαν» οι πόρνες; Γιατί στράγγιζε το αίμα τους; Γιατί αφαιρούσε τα όργανά τους; Διαταραγμένη προσωπικότητα, θα πείτε. Μπορεί να ήταν και σίγουρα ήταν. Αλλά πριν απ' όλα ήταν κάτι άλλο. Κάτι ευρύτερο, κάτι ογκωδέστερο, κάτι εφιαλτικό! Το οπλοστάσιο των δύο σκηνοθετών είναι η ενδελεχής, εξονυχιστική έρευνα των δεδομένων του φακέλου του Τζακ του Αντεροβγάλτη. Οι δύο σεναριογράφοι - Τέρι Χέις και Ραφαέλ Ιγκλέσιας - λειτούργησαν με την επαγωγική, επιστημονική μέθοδο ενός Σέρλοκ Χολμς. Έκτισαν την ιστορία λιθαράκι το λιθαράκι και ακολούθησαν πιστά τη γραμμή τους. Ποια; Μα, φυσικά, τη γραμμή του αίματος. Φόνος σημαίνει αίμα. Πορνεία σημαίνει σπέρμα. Σπέρμα σημαίνει (πάλι) αίμα. Χειρουργική σημαίνει (επίσης) αίμα. Ο αντισημιτισμός παραπέμπει πάλι στο αίμα. Αφαιρώ τη μήτρα, γιατί από εκεί παράγεται... νέο αλλά μολυσμένο αίμα. Αφαιρώ την καρδιά, γιατί από εκεί κυκλοφορεί αυτό το μολυσμένο αίμα. Αφαιρώ το συκώτι, γιατί εκεί καθαρίζεται το αίμα. Όλα μα όλα τα δεδομένα επικοινωνούν μεταξύ τους και κολυμπούν στο πιο σατανικό λουτρό αίματος που έχει επινοήσει ποτέ ανθρώπινος νους. Η πιο στέρεη υποθετική αυθαιρεσία που είδα ποτέ σε αστυνομικό θρίλερ. Να το δείτε, για να τρομάξετε. Όχι με τους φόνους, αλλά με την αλήθεια! |