Back Up Next
Οικογενειακή υπόθεση

Child's Pose/Positia copilului.

Ρουμανία, 2013. Σκηνοθεσία: Κάλιν Πέτερ Νέτζερ. Σενάριο: Ράζβαν Ραντουλέσκου. Ηθοποιοί: Λουμινίτα Γκεοργκίου, Μπόγκταν Ντουμιτράτσε, Νατάσα Ράαμπ, Ιλίνκα Γκόια. 112'

Χρυσή Άρκτος και βραβείο κριτικών στο Βερολίνο για ένα πικρό κοινωνικό δράμα που περιγράφει διεισδυτικά μέσα από το πορτρέτο μιας εξουσιαστικής γυναίκας τη μετα-Τσαουσέσκου ρουμάνικη πραγματικότητα.

Η 60χρονη Κορνήλια, παρακολουθεί το γιο της, Μπάρμπου, να προσπαθεί με όλο του το είναι να απογαλακτιστεί. Έχει μετακομίσει, απέκτησε το δικό του αυτοκίνητο, έχει μια κοπέλα που δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες της, και το πιο ανησυχητικό απ’ όλα, αποφεύγει τη μητέρα του. Όταν ο Μπάρμπου θα εμπλακεί σε ένα τραγικό δυστύχημα, η μητέρα του ενστικτωδώς θα χρησιμοποιήσει όλες τις τις ικανότητες, τις γνωριμίες και τα χρήματα της για να τον σώσει από την καταδίκη του. Περιμένει να γίνει ξανά το εξαρτημένο παιδί που ήταν. Δεδομένης της κατάστασης του, δεν είναι δύσκολο να γίνει, αλλά υπάρχει μια πολύ λεπτή γραμμή που χωρίζει τη μητρική αγάπη από την ιδιοτελή χειραγώγηση. Θα μπορέσει να τον αφήσει να ξεδιπλωθεί από την εμβρυική του στάση;

Πραγματικά αξίζει να συστήσει κανείς ανεπιφύλακτα την φετινή ταινία που κατέκτησε δικαιότατα την Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου. Παραμένοντας πιστός στην κινηματογραφική κουλτούρα την οποία έχει διαμορφώσει ο σύγχρονος ρουμανικός κινηματογράφος , ο σκηνοθέτης και συνδιαμορφωτής του σεναρίου Calin Peter Netzer, κατορθώνει να οδηγήσει τον θεατή με έναν κινηματογραφικά αριστουργηματικό τρόπο στην καθημερινότητα της μετά Τσαουσέσκου εποχής. Με μια μανιέρα που παραπέμπει συνειδητά σε ταινία τεκμηρίωσης και με την δεξιοτεχνική κίνηση της κάμερας συνεχώς από τον ένα πρωταγωνιστή στον άλλο και μάλιστα με μια πολύ ενδιαφέρουσα και ριψοκίνδυνη εικονοληπτική προσέγγιση της δράσης, ο δημιουργός κατορθώνει να κρατήσει το ενδιαφέρον του θεατή και να του παρουσιάσει μια κινηματογραφική ιστορία γεμάτη ουσία και νοήματα.

Με ένα λεπτοδουλεμένο σενάριο η ταινία ανατέμνει την δυσμορφική σχέση που υφίσταται ανάμεσα σε μια δυναμική μητέρα - τυπική εκπρόσωπο της σημερινής ανώτερης κοινωνικής τάξης όπως αυτή λειτούργει σε μια κατεστραμμένη σε κάθε επίπεδο από την καπιταλιστική επέλαση μετά- κομουνιστική κοινωνία και τον ακρωτηριασμένο από την εξουσιαστική αυτή σχέση γιό της. Σ' ένα ξεκάθαρο πλαίσιο κριτικής της σημερινής πραγματικότητας της ρουμανικής κοινωνίας, η ταινία καταγράφει με κινηματογραφικά προικισμένο τρόπο την κρατική διαφθορά, την διαπλοκή σε κάθε επίπεδο, καθώς την απάνθρωπη συμπεριφορά της άρχουσας κάστας των νεόπλουτων, παρουσιάζοντας μια συνειδητά κραυγαλέα αντίθεση της παραπάνω επαρμένης αντιμετώπισης των πάντων με την μοιρολατρική αλλά αυθεντική συμπεριφορά του υπολοίπου πληθυσμού που βιώνει και σήμερα στην θέση του παρία στην οποία εξακολουθεί να βρίσκεται την ιδία βαρβαρότητα που υφίστατο και επί Τσαουσέσκου. Η ταινία μέσα σε ένα διαχρονικό κοινωνικό πλαίσιο απάνθρωπης ανισότητας, όπου η αξία των συναισθημάτων είναι ευθέως ανάλογα της οικογενειακής και γενικότερης ευμάρειας αυτού που τα βιώνει, αφηγείται την πορεία μιας εξαιρετικά ιδιόμορφης και προβληματικής οικογενειακής κατάστασης την οποία και ανατέμνει με πραγματική γνώση στις παραμικρότερες λεπτομέρειες της αποδεικνύοντας την οικουμενικότητα και την διαχρονικότητα την διαπροσωπικών και ενδοοικογενειακών προβλημάτων και συγκρούσεων. Η ερμηνεία της Luminita Gheorghiiu στο ρόλο της μητέρας η οποία κινείται με άνεση ανάμεσα στην κυνικότητα του υπερβολικού και την τραγικότητα της απόγνωσης αποδεικνύει τις μοναδικές υποκριτικές δυνατότητες της προσθέτει περεταίρω αξία σε μια πραγματικά εξαιρετική κινηματογραφική δημιουργία.

ΣΗΜΕΙΩΜΑ

ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ 2013 ΧΡΥΣΗ ΑΡΚΤΟΣ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΒΡΑΒΕΙΟ FIPRESCI

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ (ΚΑΛΙΝ ΠΙΤΕΡ ΝΕΤΖΕΡ) «Η Οικογενειακή Υπόθεση είναι μια ταινία, για τη παθολογική σχέση μητέρας-γιου, για τη στάση του παιδιού απέναντι στους γονείς και το αντίστροφο, για γονείς που χάνουν τα παιδιά τους με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Μια ταινία εξαρτημένη από την κάμερα, που προσπαθεί να μεταδώσει ανθρώπινες καταστάσεις, συναισθήματα, συγκρούσεις, σπαρακτικά ξεσπάσματα, σχεδόν με την αυθεντικότητα ενός ντοκιμαντέρ. Οι χαρακτήρες αναλύονται, με σκοπό ο θεατής να κατανοήσει ή και να νιώσει συμπάθεια για τη φοβισμένη αυτή οικογένεια».

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ &ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΕΣ Λουμίνια ΓΚΕΟΡΓΚΙΟΥ Η Λουμίνια Γκεόργκιου μετράει τριάντα χρόνια κινηματογραφικής καριέρας, με τους πιο αξιοσημείωτους ρόλους της στα Morometii (1988)και Code Inconnu (2000). Για την εξαιρετική ερμηνεία της στο The Death of Mr.Lazarescu, τιμήθηκε με τα βραβεία Καλύτερης Ηθοποιού από το Φεστιβάλ του Ναμούρ και της Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου του Λος Άντζελες το 2007. Έλαβε ένα βραβείο GOPO (τα Βραβεία της Ρουμανικής Ακαδημίας), για το ρόλο της στο Francesca (2009). Η συνεργασία της με τον Πίτερ Νέτζερ, ξεκίνησε το 2003, στο ντεμπούτο του: Maria. Pozitia Copilului - Οικογενειακή Υπόθεση (2013) Dupa Dealuri - Πίσω από τους Λόφους (2012) Aurora - Αουρόρα (2010) Nunta Muta - Σιωπηλός Γάμος (2008) 4 Luni, 3 Saptamani si 2 Zile - 4 Μήνες, 3 Εβδομάδες & 2 Μέρες (2007) A Fost Sau n-a Fost? - Ηταν ή Δεν Ηταν; (2006) Moartea Domnului Lazarescu - Η Οδύσσεια του Κυρίου Λαζαρέσκου (2005) Marfa si Banii - Γερή Μπάζα (2001) Code Inconnu - Αγνωστος Κώδικας (2000) Μπόγκνταν ΝΤΟΥΜΙΤΡΑΣ Ο Μπόγκνταν Ντούμιτρας γεννήθηκε στο Βουκουρέστι, και κυνηγήσε την υποκριτική του καριέρα ως έφηβος ακόμα. Αποφοίτησε από την Εθνική Σχολή Θεάτρου και Κινηματογράφου το 1999, και το 2000 έκανε την πρώτη του εμφάνιση στο θεατρικό σανίδι. Παρ’όλο που έγινε ευρύτερα γνωστός για το ρόλο του στην αμερικανική σειρά In Treatment, την αναγνώριση του εξασφάλισαν οι πρώτες μεγάλου μήκους ταινίες που συμμετείχε. Ο ρόλος του The Portrait of the Fighter του χάρισε Βραβείο GOPO (τα Βραβεία της Ρουμανικής Ακαδημίας), ενώ αυτός στο Best Intentions το Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο. Cand se Lasa Seara Peste Bucuresti sau Metabolism -

Back Home Up Next