Back Up
Ζήτω η Ελευθερία

Viva la Liberta.

Ιταλία, 2013. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ρομπέρτο Αντό. Ηθοποιοί: Τόνι Σερβίλο, Βαλέριο Μαστραντέα, Βαλέρια Μπρούνι-Τεντέσκι., Αννα Μποναγιούτο. 94'

Με μια ελαφριά και χαλαρή οπτική, κλασσικό ιταλικό κυνικό χιούμορ, σουρεαλιστικά αναπτυγμένο σενάριο, ευφυείς διαλόγους και πάνω από όλα την για άλλη μια φορά ισχυρότατη ερμηνεία του Toni Servillo σε διπλό ρόλο.

Ο Ενρίκο Ολιβέρι είναι ο Γενικός Γραμματέας του σοσιαλιστικού κόμματος της ιταλικής αντιπολίτευσης. Το κόμμα του βρίσκεται στα πρόθυρα του να κατακτήσει τη λαϊκή ψήφο, αλλά η μεγάλη ευθύνη της προοπτικής της ανάληψης της εξουσίας τον τρομοκρατεί τόσο που τον αναγκάζει, σε βαθειά κατάθλιψη, να εξαφανιστεί από τη δημοσιότητα και την οικογένειά του και να βρει καταφύγιο στο σπίτι μιας παλιάς αγάπης του στο Παρίσι. Ο πιστός σύμβουλός του και η σύζυγός του, προκειμένου ν’ αποφευχθεί η κρίση χωρίς κανείς να καταλάβει το παραμικρό, στρατολογούν στη θέση του τον δίδυμο αδελφό του, Τζιοβάνι, ολόιδιο εμφανισιακά, διαμετρικά αντίθετο πολιτικά. Ο Τζιοβάνι είναι ένας διπολικός φιλόσοφος, αλλά απόλυτα ειλικρινής με τους πολίτες, μαγνητικός ομιλητής, απελευθερωμένος ηθικά και κοινωνικά, με λίγα λόγια ο ιδανικός ηγέτης της παράταξης!
 

Ο Ρομπέρτο Αντό διασκευάζει για το σινεμά το δικό του μυθιστόρημα, παρουσιάζοντας μια πολιτική σάτιρα ανάμεσα στην καταγγελία και στο παραμύθι, βγαλμένη από την ιταλική επικαιρότητα και, ταυτόχρονα, κατάλληλη για «εφαρμογή» σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα είναι σήμερα αντιμέτωπη με οικονομικά, κοινωνικά και κυρίως κυβερνητικά προβλήματα, κατ’ εξοχήν την Ελλάδα: βλέποντας το λαβύρινθο δολοπλοκιών, την αμηχανία στη λήψη αποφάσεων, την απόσταση ανάμεσα στην καθημερινή πραγματικότητα των πολιτών – ψηφοφόρων και των πολιτικών τους εκπροσώπων, συχνά ο θεατής αισθάνεται ότι παρακολουθεί μια ταινία βγαλμένη από τη σημερινή Ελλάδα, αν μόνο κάποιος είχε ασχοληθεί να την κάνει.
Ο Τόνι Σερβίλο παίρνει τα ηνία της αφήγησης εις διπλούν, ερμηνεύοντας και τα δύο δίδυμα αδέλφια, τις δυο πλευρές της πολιτικής προσέγγισης αλλά και της μπερδεμένης σκέψης. Εκπληκτικά ευέλικτος, δίνει στον καθένα από τους ήρωές του διακριτή ταυτότητα, ξεχωριστά χαρακτηριστικά, με τρόπο λεπτοδουλεμένο και απαλές διακυμάνσεις στην ερμηνεία του, χωρίς ίχνος καρικατούρας ή φάρσας. Από την πρώτη στιγμή της «γνωριμίας» μαζί τους, οι προσωπικότητές τους είναι αντικρουόμενες αλλά εξίσου απολαυστικές, χάρη σ’ έναν από τους πιο πληθωρικούς και γοητευτικούς ηθοποιούς του καιρού μας, εύστοχα κωμικού, μακριά από τις υπερβολές του συμπατριώτη του Ρομπέρτο Μπενίνι.
Ταυτόχρονα, το φιλμ, έντονα στιλιζαρισμένο, εναλλάσσοντας το ρυθμό του πολιτικού θρίλερ με αυτόν της ανάλαφρης κομεντί, ακολουθεί ένα συγκεκριμένο σκοπό. Να διακωμωδήσει τα σκοτεινά διλήμματα της επικαιρότητας, με τρόπο που μοιάζει απλοϊκός, αλλά καταλήγει διαπεραστικός και αποτελεσματικός: δεν υπάρχει πιο πετυχημένη συνταγή για να μιλήσεις στο κοινό, από μια έξυπνη κωμωδία. Με στοιχεία της πλοκής να θυμίζουν απροκάλυπτα τον «Ανθρωπο με το Σιδηρούν Προσωπείο», η ταινία ακολουθεί την αισιοδοξία, το θετικό πνεύμα και την παιδικότητα του Φρανκ Κάπρα, προτείνοντας ως απάντηση στα προβλήματά μας το πολιτικό θάρρος και την κοινωνική ευθύτητα. Και, μέσα στην ελαφρότητα και τον παραλογισμό της, καταφέρνει να μεταμορφώσει αυτή την εναλλακτική, σ’ έναν εύστοχο πολιτικό στοχασμό, καμουφλαρισμένο με χιούμορ.

ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Mία ταινία που μας κάνει να πιστεύουμε σ’ ένα καλύτερο αύριο!
Μια απολαυστική, έξυπνη και σαρκαστική πολιτική κωμωδία από την Ιταλία
Ο Γενικός Γραμματέας του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Ενρίκο Ολιβέρι (Τόνι Σερβίλο), καλείται να
αντιμετωπίσει τον έντονο ρυθμό της προεκλογικής περιόδου σε μία Ιταλία σε κρίση, την κοινή γνώμη, τους δημοσιογράφους, τα
κανάλια, τις δημοσκοπήσεις και τα ποσοστά της πρόθεσης ψήφου, που όλο και λιγοστεύουν για το κόμμα του. Μια νύχτα λοιπόν, αποφασίζει να... εξαφανιστεί, βρίσκοντας καταφύγιο στο σπίτι μιας παλιάς του φίλης (Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι) στο Παρίσι!
Στο λακωνικό σημείωμα που άφησε δεν έδινε εξηγήσεις κι ενώ οι φήμες και τα αβάσιμα συμπεράσματα άρχισαν να οργιάζουν μεταξύ των κομματικών στελεχών αλλά και στον Τύπο, η σύζυγός του Άννα και ο έμπιστος βοηθός του Αντρέα Μποτίνι βρίσκουν μία …ανορθόδοξη, πλην όμως με πολλές πιθανότητες επιτυχίας λύση! Ο Ενρίκο έχει έναν δίδυμο αδερφό, τον Τζιοβάνι, έναν ευφυή, ιδεαλιστή φιλόσοφο, που όμως έπασχε από ένα είδος κατάθλιψης και γι’ αυτό νοσηλευόταν για αρκετό καιρό σε κάποιο ίδρυμα. Εδώ και λίγο καιρό έχει γυρίσει σπίτι του και γνωρίζοντας το ρίσκο, του ζητούν να βοηθήσει αντικαθιστώντας τον αδερφό του. Έτσι, ο κόσμος και το κόμμα πιστεύουν ότι ο Γενικός Γραμματέας ξαναβρίσκεται στην θέση του και στο τιμόνι της προεκλογικής εκστρατείας του κόμματος.
Ο Τζιοβάνι παίζει με ζήλο το ρόλο του, παρεκλίνοντας από την τακτική του αδερφού του. Προσφέρει στην πολιτική ζωή της χώρας την ανθρωπιά που της έλειπε και ξαφνικά οι δημοσκοπήσεις φέρνουν χαμόγελα. Οι κάμερες τον αγαπούν και συναντά πρωτοφανείς εκδηλώσεις θαυμασμού σε κάθε του δημόσια και ιδιωτική παρουσία από τους ψηφοφόρους. Μήπως τελικά ο Τζιοβάνι έχει το προφίλ του ιδανικού ηγέτη;
Ρομπέρτο Αντό – Σκηνοθέτης
Γεννήθηκε το 1959 στο Παλέρμο της Ιταλίας. Συγγραφέας και σεναριογράφος, έχει σκηνοθετήσει πολλά θεατρικά έργα και αυτή είναι μόλις η πέμπτη ταινία που σκηνοθετεί για τον κινηματογράφο. Η ταινία «Ζήτω η Ελευθερία» βασίζεται στο μυθιστόρημά του «Ο άδειος θρόνος» (“Il trono vuoto”) που εκδόθηκε το 2012 και απέσπασε δύο από τις μεγαλύτερες λογοτεχνικές διακρίσεις στην Ιταλία. Ο σκηνοθέτης μεταφέρει το βιβλίο του στη μεγάλη οθόνη εξετάζοντας με σατιρική, καυστική διάθεση, ορισμένα καυτά κοινωνικοπολιτικά θέματα, διασκεδάζοντας τις εντυπώσεις για τους πολιτικούς με λανθάνουσες αναφορές σε σύγχρονους ηγέτες αλλά και στην ίδια την πολιτική με τον ξύλινο λόγο και την άκριτη πολλές φορές «μετρο-λαγνεία» που κυριαρχεί στην Ευρώπη του 2014. Αναφορές στον Σαίξπηρ και τον Μπρεχτ υπενθυμίζουν το πολιτιστικό υπόβαθρο και τον σεβασμό της γηραιάς ηπείρου προς την ανθρώπινη υπόσταση. Ένα βαθιά ανθρώπινο πορτραίτο του Ανθρώπου που έχει ανάγκη η σύγχρονη κοινωνία, όχι μόνο ως πολιτικό αλλά και ως πολίτη.
Τόνι Σερβίλο
Στον διπλό πρωταγωνιστικό ρόλο συναντούμε τον εξαιρετικό για μία ακόμη φορά Τόνι Σερβίλο, που μετά την ερμηνεία του στην βραβευμένη με Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας «Τέλεια Ομορφιά» του Πάολο Σορεντίνο (και φυσικά μετά τους ρόλους στα «Il Divo» και «Gomorrah»), έχει δει τις κινηματογραφικές του μετοχές και τη δημοφιλία του, να εκτοξεύονται. Έχουμε δει πολλές φορές να αναπαράγεται στις ταινίες το μοτίβο των διδύμων που αντικαθιστά το ένα το άλλο. Η πρόκληση κάθε φορά είναι να διαφέρουν και να μοιάζουν τόσο οι δύο προσωπικότητες όσο πρέπει για να εξυπηρετούν την πλοκή της ταινίας χωρίς να μπερδεύουν τον θεατή, αλλά αντίθετα να τον βοηθούν πάντα να ξεχωρίζει τα δύο πρόσωπα. Ο Τόνι Σερβίλο, δεν ανταπεξήλθε απλώς, αλλά ενθουσίασε κοινό και κριτικούς με μία ερμηνεία υψηλής υποκριτικής δεινότητας!
Γεννήθηκε το 1959 στην Νάπολη και το 1977 ίδρυσε το Teatro Studio στην Caserta, όπου σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε σε πολυάριθμες και επιτυχημένες παραστάσεις. Ξεκίνησε την κινηματογραφική του καριέρα μόλις λίγο πριν τα 40 του χρόνια συμμετέχοντας στις ταινίες του σκηνοθέτη Μάριο Μαρτόνε, με τον οποίο έχει συνεργαστεί και στο θέατρο. Για την ερμηνεία του στην ταινία «Οι συνέπειες του Έρωτα» το 2004, ο Σερβίλο απέσπασε πολλές διακρίσεις, ενώ ο ρόλος του στην ταινία «Το Κορίτσι της Λίμνης», το 2007, του χάρισε το βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας, καθώς και το βραβείο "David di Donatello" Καλύτερου Ηθοποιού.
Μετά τη συμμετοχή του στις ταινίες "Gomorrah", και “Il Divo”, η οποία κέρδισε και το Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Κανών το 2008, οι συμμετοχές του στον κινηματογράφο όλο και πληθαίνουν. Μάλιστα, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος τον είχε επιλέξει για τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία που δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει «Η Άλλη Θάλασσα». Μετά από μία ακόμη συγκλονιστική ερμηνεία στο «Ζήτω η Ελευθερία», όπως έγραψε ο Ιταλικός και διεθνής Τύπος, έκανε πολλούς να πιστέψουν ότι και στην πραγματική πολιτική «ένας τρελός μπορεί να μας σώσει»!
Βραβεία/ Διακρίσεις:
Καλύτερο σενάριο και Βραβείο πρώτου ανδρικού ρόλου στα Βραβεία της Ένωσης Ιταλών Κριτικών Κινηματογράφου

Back Home Up