Tickets Ιταλία/Βρετανία, 2005. Σκηνοθεσία: Ερμάνο Ολμι, Αμπάς Κιαροστάμι, Κεν Λόουτς. Ηθοποιοί: Κάρλο ντέλε Πιάνε, Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι, Σιλβάνα ντε Σάντις, Φιλίπο Τρογιάνο, Μάρτιν Κόμπστον, Γουίλιαμ Ρούαν, Γκάρι Μέιτλαντ. 109 λεπτά. Τρία «εισιτήρια» για τρεις συναρπαστικές ιστορίες σ' ένα τρένο που κατευθύνεται προς τη Ρώμη (και την καρδιά μας), σκηνοθετημένες από τρεις μεγάλους σκηνοθέτες. Τρία μεγάλα ονόματα του σύγχρονου κινηματογράφου, ο Ιταλός Ερμάνο Ολμι, ο Ιρανός Αμπάς Κιαροστάμι και ο Βρετανός Κεν Λόουτς, συνεργάστηκαν στη σπονδυλωτή αυτή ταινία με τον τίτλο Tickets («Εισιτήρια»), που πρωτοπαίχθηκε στο περσινό Φεστιβάλ Βερολίνου. Τρεις διαφορετικές ιστορίες, με τον καθένα να σκηνοθετεί το δικό του κομμάτι -η αρχική ιδέα ξεκίνησε από τον Κιαροστάμι, με τους άλλους δύο να δέχονται μόλις τους προσέγγισε ο Ιταλός παραγωγός. Μόνο που από την αρχή και οι τρεις συμφώνησαν πως οι ιστορίες θα είχαν κάποια σχέση μεταξύ τους. Τελικά, η σχέση αυτή είναι ένα τρένο που ξεκινά από κάπου στην Κεντρική Ευρώπη με κατεύθυνση τη Ρώμη.
Ο καθένας από τους τρεις σκηνοθέτες προσφέρει το δικό του στιλ στην ταινία: ο Ολμι με μια ποιητική διάθεση και την άνεση του σκηνοθέτη που έχει απορρίψει κάθε τι το περιττό για να μπαίνει στην ουσία των πραγμάτων, με τον Κιαροστάμι να δημιουργεί μια μυστηριώδη, φαινομενικά χωρίς συγκεκριμένο στόχο ατμόσφαιρα, δεμένη όμως με τη γύρω πραγματικότητα, και τον Λόουτς να κάνει, χωρίς όμως να το παίρνεις είδηση, το γνωστό διδακτικό, πάντα όμως ευπρόσδεκτο και κινηματογραφικά απολαυστικό, σινεμά του. Η σειρά σας ν' αγοράσετε τα δικά σας εισιτήρια... H μαγεία των βλεμμάτων Η τριπλή, σπονδυλωτή παραγωγή «Tickets» («Εισιτήρια»), με χρονική σειρά σκηνοθετικών υπογραφών: Ερμάνο Όλμι, Αμπάς Κιαροστάμι, Κεν Λόουτς. Δηλαδή Ιταλία, Ιράν, M. Βρετανία εντός της ίδιας αμαξοστοιχίας της καλλιτεχνικής (και ουχί οικονομικής) παγκοσμιοποίησης, η ισχύς εν τη ενώσει! Το μοτίβο «ίδια αφετηρία, ίδιος προορισμός, τρία διαφορετικά ταξίδια» κολλάει γάντι στην ουσία. Διότι και τα τρία επεισόδια λαμβάνουν μέρος εντός του ίδιου συρμού που διασχίζει την Ευρώπη, με διαφορετικής προελεύσεως, ταυτότητας και τερματικού σταθμού επιβάτες. Έξυπνη σύλληψη από τους Ιταλούς (κυρίως) παραγωγούς να «τοποθετήσουν» τρεις ανόμοιους σκηνοθέτες μέσα στα ίδια σεναριακά, χωροταξικά πλαίσια. Εκ της συγκεντρώσεως στο ίδιο τρένο (δηλαδή στον ίδιο τόπο) διευκολύνουν ομοιογένεια, πυκνότητα, προσανατολισμό και περιεκτικότητα αφήγησης.
H χαριστική, γλυκόπικρη βολή, προέρχεται από την τρίτη και τελευταία ιστορία με σκηνοθέτη τον Κεν Λόουτς και επιβάτες μια χούφτα Βρετανούς πιτσιρικάδες οπαδούς ποδοσφαιρικής ομάδας και μια οικογένεια μεταναστών. Με τα ίδια περίπου βλέμματα μαγείας, αλλά με τον γνωστό κοινωνικό, χυμώδη ρεαλισμό του, ο αριστερός τζέντλεμαν της αγγλικής οθόνης παίρνει τη σκυτάλη από τον Κιαροστάμι και επιδίδεται σε πιρουέτες διαλεκτικής της καθημερινότητας. Όπου οι προκαταλήψεις για τους «καλούς» λαθρομετανάστες και τους «κακούς» λευκούς (και τούμπαλιν) μεταμορφώνονται σε μια σαρωτική αποκάλυψη στιγμών από αληθινό επεισόδιο που μπορεί να συμβεί - και συμβαίνει - στη σημερινή σύνθετη ζωή μας. Σχεδόν με το τίποτα, δύο κορυφαίοι καλλιτέχνες μεταμορφώνουν πηλό και νερό σε έργα σύγχρονης γλυπτικής, με ζωντανά αγάλματα που χορεύουν ταγκό! |