Αρσενικό - θηλυκό Masculin feminin. Γαλλία-Σουηδία, 1966. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ζαν-Λικ Γκοντάρ. Ηθοποιοί: Ζαν-Πιερ Λεό, Σαντάλ Γκόγια, Κατρίν-Ιζαμπέλ Ντιπόρ, Μαρλέν Ζομπέρ. 110 λεπτά. Με αφορμή τη σχέση ενός ρομαντικού, ιδεαλιστή νέου με μια φιλόδοξη τραγουδίστρια, ο Γκοντάρ κάνει μια περιδιάβαση στο Παρίσι του 1965, σχολιάζοντας ταυτόχρονα τη νεολαία της κατανάλωσης, σε μια από τις πιο πρωτότυπες ταινίες του.
Μια ακόμη ευκαιρία για τον Γκοντάρ να μας μιλήσει για πράγματα που τον ενδιαφέρουν, από την ποίηση και τη λογοτεχνία (σ' όλη τη διάρκεια της ταινίας διαβάζονται αποσπάσματα από διάφορα βιβλία) μέχρι τα κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα της καταναλωτικής κοινωνίας της τότε Γαλλίας. Εδώ ο σκηνοθέτης συνδυάζει τη φιξιόν με το ντοκιμαντέρ, με τον φακό του να μην περιορίζεται στην καταγραφή της σχέσης ανάμεσα στον Πολ και τη Μαντλέν ή τις δυο φίλες της αλλά να καταγράφει κι όσα συμβαίνουν γύρω του. Σε μια σκηνή, μια νεαρή υπάλληλος («συζήτηση με ένα προϊόν της κατανάλωσης» τη χαρακτηρίζει ο σκηνοθέτης) προσπαθεί να πει τις απόψεις της για τη ζωή, τον σοσιαλισμό, τον έρωτα, την αντίδραση. «Ξέρεις τι σημαίνει αντιδραστικός, είσαι αντιδραστική;», τη ρωτάει κι εκείνη απαντά: «Ναι, μου αρέσει να αντιδρώ σ' αυτά που συμβαίνουν», ενώ σε μια άλλη ερώτηση, αν αυτή τη στιγμή γίνεται κάποιος πόλεμος, εκείνη απαντά: «Δεν νομίζω» και στο επόμενο πλάνο πέφτει η χρονιά: 1965! Ενώ σε μια άλλη σκηνή, μια φωνή απαγγέλλει απόσπασμα-παραλλαγή του «Πάτερ ημών», λέγοντας: «Δος ημίν την τηλεόραση και το αυτοκίνητο...». Η ταινία σημείωσε τη στροφή του Γκοντάρ στον πολιτικό κινηματογράφο, στροφή που θα τον οδηγήσει σ' ένα μαοϊκού τύπου σινεμά, μακριά από τον παραδοσιακό κινηματογράφο, πιο κοντά στο ντοκιμαντέρ παρά στη μυθοπλασία, πριν αργότερα στραφεί και πάλι στη φιξιόν με ταινίες όπως «Ονομα: Κάρμεν» και άλλες. Ο Τζέιμς Ντιν του Ζαν Λικ Γκοντάρ Το ασπρόμαυρο, θυελλώδες, αλλοπρόσαλλο, ακατάληπτο, ασυμβίβαστο, καταιγιστικό, φλύαρο, εριστικό και άκρως ενοχλητικό «Αρσενικό θηλυκό» του 1966 είναι η γκονταρική απάντηση στον «Επαναστάτη χωρίς αιτία» του Νίκολας Ρέι με τον Τζέιμς Ντιν και τη Νάταλι Γουντ. Προσανατολισμοί, ιστορίες, όροι, αισθητική, εντελώς διαφορετικοί. H... επανάσταση όμως είναι ίδια. Ο Ντιν πολεμάει την οικογένειά του, ακολουθώντας την καρδιά του. Ο Ζαν Πιέρ Λεό (η ανακάλυψη του Τριφό στα «400 χτυπήματα») πολεμάει το σύστημα με την ίδια επιπόλαιη ορμή που φλερτάρει τα κορίτσια. Ο ναρκισσιστής μικρομεσαίος νεαρός Παριζιάνος που παίζει εκ του ασφαλούς με την πολιτική, την αμφισβήτηση, τα αντιαμερικανικά γιαουρτώματα και τα πάσης φύσεως ανέξοδα τρομοκρατικά... χτυπήματα! Να το εκλάβω ως αυτοκριτικό σχόλιο του Γκοντάρ για τον Γκοντάρ; Πάντως για να εξηγούμαστε, με ευφυολογήματα ρίχνεις γκόμενες, ουδέποτε κυβερνήσεις και συστήματα! |