Back Up Next
Ακόμη και η βροχή

Even the rain/Tambien la lluvia. Ισπανία, 2010. Σκηνοθεσία: Ισιαρ Μπολάιν. Σενάριο: Πολ Λάβερτι. Ηθοποιοί: Γκάελ Γκαρσία Μπερνάλ, Λούις Τόσαρ, Χουάν Κάρλος Αντουβίρι, Κάρα Ελεγιάλντε. 104'

Η καταστροφική παρουσία του Χριστόφορου Κολόμβου στην Αμερική αντιπαραβάλλεται με την εκμετάλλευση και τη μιζέρια των σύγχρονων Ινδιάνων σε μια δυνατή, με καλές ερμηνείες, πολιτική ταινία.

Το ανελέητο πλιάτσικο του Κολό΅βου έγινε για το χρυσάφι. Η εισβολή των πολυεθνικών για το νερό. Αιφνιδιάστηκα. Το ο΅ολογώ. Μια ιστορία κάτι λιγότερο από δύο ώρες διασχίζει ΅ε δη΅ιουργικό οίστρο και άφθονη οργανω΅ένη φαντασία πέντε αιώνες Ιστορίας. Το λένε «Ακό΅α και η βροχή» (Even the rain), είναι ισπανικό και όσοι το δουν θα βγουν ευλογη΅ένοι από έναν εξαιρετικό συνδυασ΅ό απόλαυσης και αλήθειας!

Με το που έφυγα ταραγ΅ένος ΅ετά το τέλος της προβολής έσπευσα να ΅άθω τι κρύβεται πίσω από το όνο΅α Iciar Bollain, που έχει υπογράψει τη σκηνοθεσία. Ασε που δεν ήξερα να το προφέρω σωστά. Ετσι έπεσα πάνω στη Μαρία Ιθιάρ Μπολέν Περέζ Μινγκέζ. Μια σαρανταπεντάχρονη κούκλα. Που ΅έχρι τις αρχές του εικοστού πρώτου αιώνα είχε παίξει σε πολλές ταινίες. Ανά΅εσά τους και η «Γη και Ελευθερία» του Κεν Λόουτς. Ετσι εξηγείται, είπα΅έσα ΅ου, ησυνεργασία της ΅ε τον Βρετανό Πολ Λάβερτι, ΅όνι΅ο σεναριογράφο του Λόουτς. Και έτσι εξηγείται ο έντονος και λεπτεπίλεπτα επεξεργασ΅ένος κοινωνικός προβλη΅ατισ΅ός της. Για να ΅ην πολυλογώ, ένα το δεδο΅ένο το΅οναδικό. Αυτή η ιστορία, ανώτερη από το «Γη και Ελευθερία». Που ση΅αίνει ότι ο ΅αθητής ξεπέρασε τον καθηγητή!

Το στόρι που έγραψε ο Πολ Λάβερτι είναι ο πλήρης ορισ΅ός της΅εγάλης τέχνης της κινη΅ατογραφικής παρα΅υθίας. Πώς να σας το πω. Το ζήλεψα γιατί κατά βάθος θα ήθελα να το είχα επινοήσει και να το είχα γράψει εγώ. Λοιπόν, έχου΅ε και λέ΅ε. Ενα συνεργείο Ισπανών καταφθάνει σε ΅ια φτωχική πόλη της Βολιβίας, υψό΅ετρο 2.120. Προορισ΅ός τους να γυρίσουν ΅ε ιστορική ακρίβεια την επέλαση του Χριστόφορου Κολό΅βου στις χώρες της Νότιας Α΅ερικής. ∆ηλαδή, να τον αποκαθηλώσουν από το βάθρο του εξερευνητή. Ποιος;

Αυτός; Μα ήταν ΅ακελάρης. Αφού πρώτα κορόιδεψε τους Ινδιάνους ΅ε καθρεφτάκια και ΅πιχλι΅πίδια, στη συνέχεια άρπαξε χρυσάφι και επιδόθηκε στο σπορ της γενοκτονίας. Ενα κτήνος σωστό. Σκηνοθέτης αυτής της ταινίας, ο Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ. Παραγωγός, ο ακό΅α καλύτερος ως ηθοποιός Λούις Τόζαρ. Το πρώτο που κάνουν είναι να προσλάβουν ΅ερικές εκατοντάδες κο΅πάρσους από ρακένδυτους Ινδιάνους. Το δεύτερο, να αναθέσουν έναν από τους βασικούς ρόλους των «εσταυρω΅ένων» Ινδιάνων σε κάποιον ταραξία της περιοχής. Σαν να λέ΅εσε κάποιον «τρο΅οκράτη». Που η δυσ΅ορφία του και τα έντοναχαρακτηριστικά του τον κάνουν να καρφώνεται στη ΅νή΅η του θεατή. Εντάξει; Καθόλου. Γιατί αυτοί οι δήθεν προοδευτικοί τύποι φροντίζουν σαν τους νέους Κολό΅βους να πληρώνουν τους ιθαγενείς ΅ε δύο δολάρια την η΅έρα. Τσά΅πα. Αυτό δεν είναι τίποτα ΅προστά στη συνέχεια. Γιατί, παράλληλα ΅ε τη ΅υθοπλασία, δηλαδή ΅ε τα γυρίσ΅ατα της ταινίας, αρχίζει να ξετυλίγεται ΅ια ση΅ερινή αληθινή ιστορία. Ενα απότα κορυφαία γεγονότα της επέλασης των σύγχρονων βαρβάρων της παγκοσ΅ιοποιη΅ένης οικονο΅ίας. Το οποίο συνέβη στην πόλη Κουτσά΅πα΅πα, όπου χιλιάδες πά΅πτωχοι Ινδιάνοι ξεσηκώθηκαν για έναν και ΅οναδικό σκοπό. Να ΅πορούν τουλάχιστον να πίνουν βρόχινο νερό από τα πηγάδια τους. Καταλάβατε; Οχι;

Η κυβέρνηση της Βολιβίας ξεπουλάει όλους τους υδάτινους πόρους σε ΅ια πολυεθνική. Ετσι, ο λογαριασ΅ός της εταιρείας υδάτων κοπανάει ταβάνι300%. Και έτσι, η Αστυνο΅ία σφραγίζει όλα τα πηγάδια. Σας το είπα. Ο Κολό΅βος για το χρυσάφι, οι πολυεθνικές ακό΅α και τη βροχή. Σε λίγο θα πληρώνου΅εκαι τον αέρα που αναπνέου΅ε. Ετσι, από τη ΅ια οι καλλιτέχνες ΅ε τον Κολό΅βο. Τον χαβά τους. Από την άλλη διαδηλώσεις, ταραχές, εξεγέρσεις και στρατιωτικός νό΅ος. Ο «εσταυρω΅ένος» Ινδιάνος φυλακίζεται και βασανίζεται.Ο παραγωγός τρέχει στον διοικητή και ΅ε δυο χιλιάρικα αποφυλακίζειπροσωρινά τον «ηθοποιό» του.«Οταν τελειώσουντα γυρίσ΅ατα θα τον ΅παγλαρώσου΅ε», λέει ο ΅πάτσος. Τι να κάνει ο παραγωγός; Βάζει την ουρά κάτω από τα σκέλια και φεύγει. Οι παράπλευρες απώλειες της ΅εγάλης τέχνης. Το αποτέλεσ΅α συναρπαστικό. Από αυτό το χάος και το ανακάτε΅α τέχνης και πραγ΅ατικότητας προκύπτει αρ΅ονία σαν την ενάτη συ΅φωνία του Μπετόβεν. Ετσι, η πραγ΅ατικότητα επαναφέρει σε κυκλοφορία το φάντασ΅α του Κολό΅βου.Το πλιάτσικο και η βία δεν τελείωσαν ΅ε το κούρσε΅α της Νότιας Α΅ερικής από τον Κολό΅βο. Ετσι, η τέχνη και η ΅υθοπλασία λειτουργούν ως εργαλεία αποκωδικοποίησης της Ιστορίας. Ετσι, οι προοδευτικοί καλλιτέχνες αποκαλύπτονται ως φιλοτο΅αριστές. Και έτσι, αυτό το αληθινό γεγονός λειτουργεί ταυτόχρονα και ως τεστ κρίσεως του καθενός αλλά και ως καθρέφτης της ση΅ερινής πραγ΅ατικότητας του ΅εγάλου σοκ!

Η κλι΅άκωση των ρυθ΅ών. Η καθοδήγηση των ερ΅ηνευτών. Το ξετύλιγ΅α των γεγονότων χωρίς ίχνος παρέ΅βασης και ρητορείας. Η υποδειγ΅ατική αναπαράσταση τόσο των σκηνών ΅ε τον Κολό΅βο (΅υθοπλασία) όσο και των ταραχών (πραγ΅ατικότητα). Η δρα΅ατουργία των χαρακτήρων του συνεργείου που στην αρχή, γύρω από το τραπέζι,εκτοξεύουν αριστερές παρόλες και στη συνέχεια, όταν η αντιπαράθεση κλι΅ακώνεται, τρέχουν να την κοπανήσουν αδιαφορώντας για τους ινδιάνους κο΅πάρσους. Και, τέλος, η γεωγραφία του τοπίου και της πόλης, όλα ΅αόλα ενορχηστρω΅ένα ΅ε ΅ια ισορροπία που θα τη ζήλευε ακό΅α και ο Φράνσις Φορντ Κόπολα. Με έναν λόγο, όταν η ΅εγάλη κινη΅ατογραφία συναντά τον Ανθρωπο και την Ιστορία. Ανά΅εσα στις δέκα καλύτερες ταινίες του 2011!

ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ Η ΒΡΟΧΗ

EVEN THE RAIN / TAMBIÈN LA LLUVIA

της Ισιάρ Μπολέιν

Ένας σκηνοθέτης, ο Σεμπάστιαν , πηγαίνει στην Βολιβία για να γυρίσει μια ταινία για τον Χριστόφορο Κολόμβο πέρα από τον μύθο. Για τον εξερευνητή των θαλασσών που δεν ήθελε απλά να εκχριστιανίσει τους ινδιάνους αλλά είχε εμμονή με τον χρυσό και έκανε σκλάβους τους Ιθαγενείς που του αντιστάθηκαν. Όμως στην πόλη όπου πραγματοποιούνται τα γυρίσματα τα αποθέματα νερού πωλούνται σε μια πολυεθνική και οι ιθαγενείς καλούνται 500 χρόνια μετά από την έλευση του Κολόμβου να παλέψουν όχι για το χρυσαφί αυτή τη φορά αλλά για το πιο απλό αλλά πολύτιμο αγαθό, το νερό.

Διαβολικά επίκαιρη ταινία!

Μία σπουδαία ταινία της πραγματίστριας Ισιάρ Μπολέιν και του οραματιστή σεναριογράφου Πολ Λάβερτι που αφηγείται δύο ιστορίες με χρονική απόσταση 500 ετών. Όμως, με το πέρασμα του χρόνου, διαπιστώνουμε πως και οι δυό αφηγήσεις που τέμνονται, έχουν πολλά κοινά σημεία, που σε κάποια στιγμή σε κάνουν να αναρωτιέσαι μήπως αντί στο 2000 (στο παρόν της ταινίας), ζούμε στο 1511!

Μετά την άφιξη του Κολόμβου στην Αμερική, οι Ισπανοί κατακτητές απαιτούν από τους ιθαγενείς φόρους! Μια ουγγιά χρυσό ο καθένας πάνω από 14 ετών. Αυτή η ιστορία γυρίζεται σε ταινία "μέσα στην ταινία μας" από ένα συνεργείο που παρακολουθεί τα τεκταινόμενα, εντός και εκτός.

Η άλλη ιστορία συμβαίνει στη σημερινή εποχή. Το 2000 μια ιδιωτική εταιρία επιχειρεί να εκμεταλευτεί εμπορικά το νερό μιας πόλης (Κοτσαμπάμπα) στη Βολιβία, το 2000 (προ Έβο Μοράλες). Οι φτωχοί κάτοικοι αντιδρούν καθώς η εταιρεία απαιτεί ένα εξωφρενικό ποσό ετησίως. Τους απαγορεύεται να συλλέγουν ακόμα και το νερό της βροχής στα πηγάδια.

Οι δυό ιστορίες έχουν ομοιότητες. Κοινό σημείο (πρόσωπο κλειδί) ο κομπάρσος ιθαγενής που έχει τον ίδιο ρόλο και στις δύο: είναι ο καθοδηγητής της αντίστασης. Δηλαδή ο ρόλος που υποδύεται στην ταινία είναι παρόμοιος με την σκληρή πραγματικότητα που αντιμετωπίζει. Παρά την μεγάλη χρονική απόσταση μεταξύ των δύο ιστοριών, αναρωτιέσαι μήπως, τελικά, γυρνάμε 500 χρόνια πίσω; Τότε ήταν ο χρυσός, τώρα το νερό. Για το νερό λέγεται πως μπορεί μέχρι και παγκόσμιος πόλεμος να ξεσπάσει. Ο λαός επαναστατεί και στις δυό περιπτώσεις, όταν φτάνει στα όρια, εξαντλώντας τις αντοχές του. Και στις δύο δραματοποιημένες αφηγήσεις οι ανθρώπινες απώλειες είναι το αντίτιμο του αγώνα της αντίστασης. Γιατί, τότε οι κατακτητές στο Όνομα του Χριστού και του Βασιλέως παραλληλίζονται με τις Εταιρείες Ομίλους που ενεργούν με γνώμονα το κέρδος, ενώ συμπεριφέρονται απέναντι στον λαό με την ίδια τακτική, για τους ίδιους σκοπούς.

Ενδιαφέρον αποκτά η θέση του σκηνοθέτη μέσα στην ταινία, που από υλιστής, καιροσκόπος και ουδέτερος, τελικά συμμετέχει ενεργά στον αγώνα βοηθώντας παράπλευρα, στην ανθρωπιστική του πλευρά.

Μια ταινία που σχολιάζει καυστικά το θέμα της υποδούλωσης από την βιομηχανική εκμετάλευση δικαιολογώντας την Επανάσταση του Αυτονόητου, όπως θα λέγαμε στη σημερινή πραγματικότητα. Χωρίς να γίνεται μελοδραματική και κουραστική, προπαγανδιστική ή φολκλορική, επισημαίνει τα ουσιώδη ανεξαρτήτως διαφορών στο χρόνο και στον τόπο. Θα έλεγα μια εξαιρετική οικουμενική ταινία που προσγειώνεται στον αέναο Κύκλο της Ιστορίας χωρίς να πέφτει στις εύκολες λύσεις του δημαγωγικού κομματισμού.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Η ταινία TAMBIÈN LA LLUVIA (EVEN THE RAIN), σε σκηνοθεσία Iciar Bollain και σενάριο από τον Σκωτσέζο Paul Laverty, είναι, σύμφωνα με τα λόγια του σκηνοθέτη: "αντίσταση και φιλία. Είναι ένα προσωπικό ταξίδι - μια περιπέτεια στην οποία εμπλέκονται οι χαρακτήρες που φέρνουν το παρελθόν στο παρόν". Η ιστορία χρησιμοποιεί την άφιξη του Κολόμβου στην Αμερική με τη δημιουργία μιας ταινίας. Αναμιγνύει την βιομηχανική εκμετάλευση του χρυσού στην Ισπανία του 16ου αιώνα με τον αγώνα για το νερό στην Κοτσαμπάμπα το έτος 2000. Η ταινία μας ταξιδεύει από το μύθο μιας ταινίας εποχής στην πραγματικότητα μιας ταινίας που διαδραματίζεται σε μια μικρή πόλη της Βολιβίας. Και από αυτή την πραγματικότητα σε μια άλλη η οποία είναι βαθύτερη και πιο δραματική, όπου άτομα χωρίς πρακτικά δικαιώματα, απαγορεύεται από το νόμο να συλλέγουν ακόμα και τη βροχή. Αλλά το φιλμ κάνει πολύ περισσότερα από ό, τι η σύγκριση ιστορικών γεγονότων. Ξεπερνά τις λεπτομέρειες και ερευνά σε κάτι πολύ βαθύτερο και πιο καθολικό. Κατά βάθος είναι μια ιστορία για την αφοσίωση, την συντροφικότητα, και την συναισθηματική συμμετοχή.

Η επίσημη πρόταση της Ισπανικής Ακαδημίας για τα Όσκαρ

ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΙΝΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ 2011 (PANORAMA)

Σημείωμα της σκηνοθέτιδας:

Το “EVEN THE RAIN” είναι μακράν η πιο πολύπλοκή ταινία που έχω κάνει. Ήταν μια συναρπαστική περιπέτεια αλλά και πρόκληση για οποιονδήποτε που δούλεψε μέσα σε αυτή ή ενεπλάκει με κάποιον τρόπο. Πως τρως έναν ελέφαντα; μπουκιά-μπουκιά όπως λέει και το ρητό. Πως λοιπόν γυρίζεις μια ταινία με τόσα πολλά extras, τόσους πολλούς χαρακτήρες και τόση δράση; Σκηνή-σκηνή. Έτσι το αντιμετώπισα, σχεδιάζοντας κάθε σκηνή σχολαστικά διανέμοντας τους ρόλους και σκηνοθετώντας όλα τα extras ένα-ένα , ενώ δούλευα φράση –φράση με τους ηθοποιούς που δεν είχαν ξαναπαίξει ποτέ και κυρίως έχοντας εμπιστοσύνη στο αξιόλογο καστ και στο τεχνικό προσωπικό τόσο από την Ισπανία όσο και από την Βολιβία.

Back Home Up Next