Ο Στρατηγός The General. ΗΠΑ, 1927. Μαυρόασπρη. Σκηνοθεσία: Μπάστερ Κίτον, Κλάιντ Μπρούκμαν. Ηθοποιοί: Μπάστερ Κίτον, Μάριαν Μακ, Τζον Κίτον. Στην περίοδο του αμερικανικού εμφύλιου, ο μηχανικός ενός τρένου του Νότου προσπαθεί να σώσει το κορίτσι και το τρένο του σε μια από τις πιο πρωτότυπες και απολαυστικές κωμωδίες του βωβού. Επανέκδοση ενός σπάνιου αριστουργήματος που για κανένα λόγο δεν πρέπει να χάσετε. Ενας από τους μεγάλους κωμικούς του βωβού κινηματογράφου, ο Μπάστερ Κίτον, για αρκετές δεκαετίες μετά την εμφάνιση του ομιλούντος κινηματογράφου, είχε άδικα ξεχαστεί ώσπου, στα μέσα της δεκαετίας του '60, η αποκατάσταση των κλασικών ταινιών του οδήγησε στην επανεκτίμηση του έργου του και την αποδοχή του ως κωμικού ισάξιου με τον Τσάπλιν. Από τις καλύτερες κωμωδίες που έδωσε όχι μόνο ο Κίτον αλλά και ο παγκόσμιος κινηματογράφος, ο «Στρατηγός», που προβάλλεται τώρα σε επανέκδοση, δίνει την ευκαιρία σ' ένα νεότερο κοινό να ανακαλύψει και ν' απολαύσει το μεγάλο ταλέντο του. Η ιστορία εκτυλίσσεται στον αμερικανικό Νότο κατά την περίοδο του εμφυλίου πολέμου. Ο Κίτον είναι ο μηχανικός του τρένου (του Στρατηγού του τίτλου) που μοιράζεται την αγάπη του ανάμεσα στη μηχανή του και την αρραβωνιαστικιά του. Με την έκρηξη του πολέμου, ο Κίτον τρέχει να καταταγεί στο στρατό, οι Αρχές όμως του αρνούνται, γιατί θεωρείται πιο αναγκαίος στο να οδηγεί το τρένο. Οταν ένας κατάσκοπος των Βορείων κλέβει το τρένο «του», μαζί και την αρραβωνιαστικιά του που βρίσκεται σ' αυτό, ο Κίτον αρχίζει ένα κυνηγητό για να σώσει το κορίτσι και το τρένο του. Επίκεντρο σ' όλες τις κλασικές κωμωδίες του Κίτον («Η φιλοξενία μας», «Σέρλοκ Χολμς Τζούνιορ», «Ο θαλασσοπόρος», «Ποταμόπλοιο Μπιλ Τζούνιορ», «Ο κάμεραμαν», κ.ά.), ο έρωτας. Σ' αυτές, ο κωμικός κάνει ό,τι κάνει για να σώσει το κορίτσι του (εδώ υπάρχει κι ένας δεύτερος έρωτας: εκείνος για το τρένο του). Ο έρωτας είναι η μόνη κινητήριος δύναμη, δύναμη που κάνει το ακατόρθωτο κατορθωτό. Ο πόλεμος είναι το μέσον για να αναπτύξει τα (πάντα θαυμάσια, εκπληκτικά και πρωτότυπα) γκαγκ του, κάνοντας ταυτόχρονα κι ένα σχόλιο πάνω στον παραλογισμό του όποιου πολέμου αλλά και του ψεύτικου πατριωτισμού. Ανάμεσα στα πιο απολαυστικά γκαγκ του: ο Κίτον να τρέχει και να μπαίνει πρώτος στη γραμμή για να καταταγεί, τα κυνηγητά με τα τρένα, ο Κίτον απέναντι στα διάφορα εχθρικά στην αρχή αντικείμενα που όμως τελικά τον βοηθούν, όπως όταν αντιμετωπίζει ένα κανόνι που εκπυρσοκροτεί τη στιγμή που το τρένο στρίβει, με αποτέλεσμα η οβίδα να χτυπήσει το τρένο του εχθρού, ο Κίτον στο άντρο του εχθρού όπου μηχανεύεται τρόπους για να σώσει το κορίτσι του ή όταν αναγκάζεται να φορέσει τη στολή των Βορείων για να σωθεί και καθαρής κωμωδίας, που δείχνουν το αληθινό και πρωτότυπο ταλέντο τού ανεπανάληπτου αυτού κωμικού. Στρατηγός Έχει μείνει στην ιστορία του κινηματογράφου ως ο αγέλαστος κωμικός. Ο κλόουν που κατάφερνε με τις ταινίες να κάνει τον κόσμο να σκάει στα γέλια χωρίς το δικό του πρόσωπο συσπάσει καν είτε από γέλιο είτε από συγκίνηση είτε από οποιαδήποτε ανθρώπινη έκφραση! Ήταν ο Μπάστερ Κίτον (1896-1966), που με τις 15 ταινίες του κατάφερε να είναι μοναδικός και να μείνει ανεπανάληπτος στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου. Και πάνω από όλα να είναι: πρωτοπόρος. Στη λογική του σεναρίου, στην εξέλιξη της δράσης, ως ανέκφραστη μάσκα προσώπου η οποία καταφέρνει να ξεσηκώσει. Και στον «Στρατηγό» («The general», 1926), περίοδο ακμή της μπαστερικής κωμικής εποχής, το στόρι ξεκίνησε από πραγματικό επεισόδιο στη διάρκεια του Αμερικανικού Εμφυλίου με το κλέψιμο ενός τρένου. Από την είδηση αυτή ο Μπάστερ Κίτον έφτιαξε ένα σενάριο και μια κωμωδία γεμάτη γκανγκ, αλλά και σουρεαλιστικές εκρήξεις τρελού και κουφού χιούμορ, πολύ πιο μπροστά από την εποχή του και πάντα διαχρονικού. |