A Man Called Ove / En man som heter Ove Σουηδία, 2015 Παραγωγή: Ανικα Μπελάντερ, Νίκλας Βίλκστρομ Νικάστρο Σκηνοθεσία: Χάνες Χολμ Σενάριο: Χάνες Χολμ Φωτογραφία: Γκόραν Χόλμπεργκ Μοντάζ: Φρέντρικ Μόρχεντεν Μουσική: Γκάουτε Στοραάς Πρωταγωνιστούν: Ρολφ Λάσγκαρντ, Μπαχάρ Παρς, Φίλιπ Μπεργκ, Ιντα Ένγκβολ Διάρκεια: 116 λεπτά Συγκινητική κωμωδία από την Σουηδία, βασισμένη στο ομώνυμο best seller (μεταφρασμένο σε περισσότερες από 30 χώρες και αποτέλεσε μια από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές επιτυχίες των τελευταίων ετών. Ο Oβε είναι ένας 59χρονος γκρινιάρης, εριστικός, καταθλιπτικός τύπος. Eχει αυστηρές αρχές, σιδερένια πειθαρχία και ελάχιστη κατανόηση, πιστεύει ότι περιβάλλεται από ηλίθιους και δεν διστάζει να τους το πει κατάμουτρα. Παλιότερα ήταν ο διαχειριστής ενός οικισμού με όμορφα σπιτάκια και λιθόστρωτα μονοπάτια, αλλά όχι πια: οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες τον καθαίρεσαν – εκείνος όμως δεν το παίρνει απόφαση και φυσικά το θεωρεί ύψιστη προδοσία εκ μέρους τους. Γι’ αυτό και όταν δεν προσπαθεί ανεπιτυχώς να αυτοκτονήσει, ο Oβε περνάει τη μέρα του παρακολουθώντας τους γείτονές του, μαλώνοντας και κάνοντάς τους συνεχώς υποδείξεις. Κανείς δεν τον αντέχει και τον αποκαλούν «ο γείτονας από την κόλαση», αλλά αυτό που κανείς δεν γνωρίζει είναι ότι πίσω από τη δύστροπη συμπεριφορά κρύβεται μια συγκινητική ιστορία. Oταν όμως στο διπλανό σπίτι μετακομίζει μια καινούργια και φασαριόζικη οικογένεια με παιδιά, που κατά λάθος χαλάνε το γραμματοκιβώτιο του Όβε, τα πράγματα θα αλλάξουν. Oχι μόνο για τον οικισμό, αλλά και τον ίδιο τον Oβε, που έκπληκτος θα δημιουργήσει μια αναπάντεχη και τρυφερή φιλία. Μπορεί τα υλικά της να είναι αυτά μιας συνταγής και το φινάλε της ίσως υπερβολικά «καθώς πρέπει», όμως αυτή η κωμωδία του Χάνες Χολμ περιέχει στην πορεία αρκετή τρυφερότητα, χιούμορ πίκρα κι εξυπνάδα που δεν μπορείς παρά να της παραδοθείς. Ο ήρωάς της, ο κύριος Οβε είναι ένας τυπικός γεροπαράξενος άντρας, παθιασμένος με την σωστή τάξη των πραγμάτων, εμμονικός στις ιδέες του σχεδόν αφόρητος για τους γύρω του. Μόνο που το «μην πλησιάζετε» εξωτερικό περίβλημα κρύβει από κάτω μια τρύπα στην καρδιά, ένα κενό που βρίσκει μόνο έναν τρόπο να καλύψει, την απόφασή του να αυτοκτονήσει. Το ότι οι επανειλημμένες, αποτυχημένες απόπειρες να πεθάνει γίνονται στην ταινία και στο βιβλίο που την γέννησε, εργαλείο της πλοκής και του χιούμορ, λέει σίγουρα κάτι για το ύφος αυτής της ντραμεντί, που δεν φοβάται να φλερτάρει με το μαύρο, όσο δεν φοβάται να γίνει καλόβολη και γλυκειά όταν πρέπει. Με τον Ρολφ Λάσκγαρντ να δίνει μια εξαιρετική ερμηνεία στον ρόλο του κακότροπου ήρωα και όλα τα επιμέρους στοιχεία του φιλμ, από το μοντάζ που επιλέγει να τονίζει την επαναληπτικότητα της καθημερινότητας του μέχρι το set design που ορίζει την σουηδική του πραγματικότητα και αυτή των ξένων γειτόνων του, το φιλμ δανείζεται κάτι από τον αέρα του σκανδιναβικού παραλόγου σκηνοθετών όπως ο Μπεντ Χάμερ ή ακόμη κι ο Ρόι Αντερσον, σε μικρότερες και πιο αραιωμένες δόσεις. Το αποτέλεσμα είναι μια ταινία που ξέρει να ισορροπεί σωστά πάνω στην γραμμή του χιούμορ και του δράματος, που κοιτάζει με ανθρωπιά και κατανόηση τους χαρακτήρες του και ξέρει πως οι άνθρωποι είναι κάτι παραπάνω από την εξωτερική εικόνα τους. «Ο Κύριος Οβε» μιλά για την δύναμη μιας ανοιχτής καρδιάς, για την σημασία του να νιώθεις πως κάποιος σε αγαπά και σε χρειάζεται για τον τρόπο που η ζωή μας καθορίζει, αλλά και τον τρόπο που της δίνουμε σχήμα εμείς.Σημείωμα του σκηνοθέτη Ο «Κύριος Όβε» είναι μια πανανθρώπινη ιστορία με πρωταγωνιστή τον Όβε, έναν άντρα που όταν τον πρωτογνωρίζουμε μοιάζει να είναι ο κλασικός γερο-παράξενος της γειτονιάς. Στο κέντρο της ιστορίας όμως βρίσκεται η αναπάντεχη φιλία του με την έγκυο Παρβάνεχ, μια Ιρανή που μόλις μετακόμισε απέναντι από τον Όβε με τον άντρα της και τα δύο της παιδιά. Σιγά – σιγά, η Παρβάνεχ ανακαλύπτει την σπαραξικάρδια ιστορία του Όβε. Η μητέρα του Όβε πέθανε όταν ήταν επτά ετών, και ο ίδιος μεγάλωσε δουλεύοντας αφοσιωμένα και πειθαρχημένα. Από τον πατέρα του έμαθε τη σημασία της σκληρής εργασίας, τη διαφορά ανάμεσα στο σωστό και το λάθος, καθώς και ότι το μόνο αμάξι που πρέπει να οδηγεί κανείς είναι SAAB. Στην ταινία ακολουθούμε τον Όβε στο παρόν, να επιβλέπει τα τεκταινόμενα της γειτονιάς με σιδερένια πυγμή, ενώ μέσα από flash-back παρακολουθούμε το ταξίδι του μέσα στη ζωή, καθώς και τη συγκινητική ιστορία αγάπης με την γυναίκα του Σόνια, που πέθανε πρόσφατα. Για τον Όβε η Σόνια ήταν το παν: δεν υπήρχε τίποτα πριν, ούτε θα υπάρξει τίποτα μετά από εκείνη, και η αγάπη του είναι τόσο δυνατή, που τον κάνει να προσπαθεί επανειλημμένως να αυτοκτονήσει για να μπορέσει επιτέλους να την συναντήσει. Η αυτοκτονία όμως αποδεικνύεται λίγο πιο περίπλοκη και δύσκολη απ’ όσο νόμιζε, καθώς την διακόπτουν μονίμως διάφορα άτομα που τον χρειάζονται. Και σταδιακά θα ανακαλύψουμε ότι πίσω από την ατελείωτη γκρίνια του κυρίου Όβε κρύβεται ένας άνθρωπος με ζεστή καρδιά και πάθος για τη δικαιοσύνη. Τον χαρακτήρα του Όβε μπορούμε με ευκολία να τον αναγνωρίσουμε γύρω μας, στον πατέρα μας, τον αδελφό ή έναν θείο μας. Ήθελα να επικεντρωθώ περισσότερο στη δραματική πλευρά της ιστορίας, αλλά ο τρόπος που ο Όβε βλέπει τα πράγματα στη σύγχρονη εποχή μας, χαρίζει μάλλον κωμικές στιγμές. Η φιλία του με την γειτόνισσα, την Παρβάνεχ, δυναμώνει στη διάρκεια της ιστορίας, και αργά αλλά σταθερά ο Όβε βλέπει τον εαυτό του πλησιάζει στην οικογένεια τόσο, που τα παιδιά πλέον τον φωνάζουν «παππού». Μέσα από τα flash-back ανακαλύπτουμε την ιστορία αγάπης του Όβε και της Σόνια, έχοντας ως κινηματογραφικές αναφορές τον «Φόρεστ Γκαμπ» και το «Αδέσποτος σαν Σκυλί» του Χάλστρομ, ενώ άλλα σημεία αναφοράς είναι τα «Σχετικά με τον Σμιντ» και «Καλύτερα Δεν Γίνεται». «Ο Κύριος Όβε» είναι μια ιστορία για τη ζωή: ένα ταξίδι ανάμεσα σε γέλια και δάκρυα, απλό, όσο η ίδια η ζωή. Χάνες Χολμ Λίγα λόγια για τον σκηνοθέτη Ο Σουηδός ηθοποιός, σκηνοθέτης και σεναριογράφος Χάνες Χολμ είναι ένας από τους πιο γνωστούς δημιουργούς στη Σουηδία τα τελευταία 20 χρόνια και υπήρξε υποψήφιος για το κρατικό βραβείο Guldbaggen 3 φορές. Έχει συγγράψει και σκηνοθετήσει μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες όπως την κωμωδία S * M * A * S * H καθώς και την cult παιδική σειρά The Olsson brothers. Η πρώτη ταινία μεγάλη μήκους ήταν το «One in a Million» και ακολούθησαν τα επιτυχημένα «Adam & Eve», «The Reunion» και «Every Other Week», ενώ τo 2013 σκηνοθέτησε την ταινία «Διακοπές στην Ελλάδα», βασισμένη σε μια δημοφιλή σειρά βιβλίων, η οποία γυρίστηκε στη Ρόδο. |