Back Up Next
Τζάνγκο

Django

Γαλλία, 2017
Σκηνοθεσία: Ετιέν Κομάρ
Σενάριο: Ετιέν Κομάρ, Αλέξις Σαλάτκο
Πρωταγωνιστούν: Ρεντά Κατέμπ, Σεσίλ ντε Φρανς
Διάρκεια: 117 λεπτά

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του έμπειρου παραγωγού και σεναριογράφου Ετιέν Κομάρ με θέμα τον θρυλικό κιθαρίστα και συνθέτη Τζάνγκο Ράινχαρντ, τον καιρό που προσπαθούσε να ξεφύγει από το γερμανοκρατούμενο Παρίσι του 1943, αποδεικνύεται μια εξαιρετικά επίκαιρη και καλοζυγισμένη δημιουργία. Ιδανικός στο ρόλο του Τζάνγκο ο Ρεντά Κατέμπ.

Ιδιοφυής και ολίγον απρόβλεπτος, ο τσιγγάνος κιθαρίστας και συνθέτης Τζάνγκο Ράινχαρντ (Ρεντά Κατέμπ) δε σταματά να ξεσηκώνει τα πλήθη στο γερμανοκρατούμενο Παρίσι του 1943 με τους -«έκφυλους» για το ναζιστικό καθεστώς- swing ήχους του. Την ώρα που οι ψίθυροι για μαζικούς διωγμούς και εκκαθαρίσεις από μέρους των Ναζί εναντίον (και) των Ρομά πυκνώνουν, ο ταλαντούχος Τζάνγκο μοιάζει να κερδίζει την εκτίμηση των κατακτητών, μαζί και μια δελεαστική πρόταση απ’ τον ίδιο τον Γκέμπελς να παίξει για χάρη της Βέρμαχτ στο Βερολίνο.

Θανάσιμη παγίδα ή στεγνή προπαγάνδα; Σε κάθε περίπτωση, ο Τζάνγκο ακούει μαζί με τους οικείους του το ένστικτο της αυτοσυντήρησης και κινεί για ένα ασφαλές καταφύγιο, με την προϋπόθεση πως θα καταφέρει να περάσει τα γαλλοελβετικά σύνορα. Σας ακούγεται γνώριμο;
Ο Κατέμπ μοιάζει έτοιμος να εκραγεί σε κάθε σκηνή που πιάνει κιθάρα.
Ασφαλώς και είναι, αφού το μεστό σκηνοθετικό ντεμπούτο του Γάλλου παραγωγού Ετιέν Κομάρ («Ενώπιον Θεών και Ανθρώπων», «Timbuktu») που «άνοιξε» την 67η Μπερλινάλε έχει πολλά να πει για την τύχη όσων λυγίζουν καθημερινά υπό αυτό που γενικόλογα περιγράφεται ως «προσφυγική κρίση». Την ίδια στιγμή ωστόσο, δεν ξεχνά να υπηρετεί με συνέπεια την αφήγηση που έχει αναλάβει, τοποθετημένη στο μέσο του 2ου παγκοσμίου πολέμου, πριν στρέψει το σημασιολογικό του φορτίο στο παρόν.

Εκεί, στα χρόνια του πολέμου, ένας εξαιρετικός Ρεντά Κατέμπ που μοιάζει έτοιμος να εκραγεί σε κάθε σκηνή που πιάνει κιθάρα, ενσαρκώνει τον αρχετυπικό μάρτυρα που μπροστά στο ενδεχόμενο του αφανισμού έχει να αντιπαλέψει ανάμεσα στην αυτονόητη ελπίδα μήπως το κακό τον προσπεράσει και τις εσωτερικές σειρήνες που του υποδεικνύουν να τραπεί σε φυγή. Στο «Django», η εισαγωγική σκηνή στο δάσος που καταλήγει σε ένα σοκαριστικό μακέλεμα, μαζί με εκείνη που την ακολουθεί, με τον πρωταγωνιστή να μαγεύει τα πλήθη (ακόμα και τους ναζί αξιωματικούς), οριοθετούν εύστοχα και εύγλωττα το εύρος αυτού του βαθιά βασανιστικού διλήμματος.

Με λίγα λόγια, το φιλμ του Κομάρ αποδεικνύεται ικανό να μεταδώσει την ορμή των μπλουζ στη μεγάλη οθόνη, την ίδια στιγμή που πραγματεύεται γειωμένα τις έννοιες του ηρωισμού και της αντίστασης, θέτοντας αμφότερες στο ύψος που ο καθένας είναι σε θέση να σηκώσει, αναλόγως τις συνθήκες. Γεγονός που συνιστά μια εξαιρετικά ισορροπημένη προσέγγιση για ένα βιογραφικού τύπου δράμα που καταπιάνεται με τέτοια, βαριάς νοηματοδότησης μέτωπα.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ετιέν Κομάρ "Τζάνγκο Ο Βασιλιάς του Σουίνγκ", αφηγείται ένα καθοριστικό, άγνωστο, επεισόδιο από την πολυτάραχη ζωή του μεγάλου κιθαρίστα Τζάνγκο Ράινχαρντ ενώ έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Βερολίνου όπου αποτέλεσε και την Ταινία Έναρξης του Φεστιβάλ.

Ο Ετιέν Κομάρ, γνωστός ως σεναριογράφος και παραγωγός των ταινιών Ενώπιον Θεού και Ανθρώπων του Ξαβιέ Μποβουά, Τιμπουκτού του Αμπντεραμάν Σισάκο και Ο Βασιλιάς μου της Μαϊβέν, παρουσιάζει την πρώτη του ταινία ως σκηνοθέτης με πρωταγωνιστές τον σπουδαίο Ρεντά Κατέμπ και την γοητευτική Σεσίλ Ντε Φράνς.


Ο Κατέμπ είναι φέτος υποψήφιος για την ερμηνεία του στα Γαλλικά Βραβεία Lumières.

Στη μουσική επιμέλεια συναντάμε τον σπουδαίο συνεργάτη του Νικ Κέιβ, Γουόρεν Έλις και το εκπληκτικό Ρόζενμπεργκ Τρίο που ερμηνεύει μοναδικά τις πασίγνωστες συνθέσεις του Ράινχαρντ.
Η ταινία γνώρισε μεγάλη επιτυχία στις γαλλικές αίθουσες, ενώ στις αρχές του 2018 προγραμματίζεται η έξοδός της στην Αμερική.
Ο Ετιέν Κομάρ καταφέρνει να καταγράψει την πολυτάραχη πορεία ενός θρύλου της μουσικής από την αποστασιοποίηση και την άγνοια στην πλήρη συνειδητοποίηση της ταυτότητάς του όχι μόνο ως καλλιτέχνη, αλλά και αληθινού δημιουργού που ζυμώνεται μέσα από την Ιστορία. Παράλληλα αφηγείται ένα σκοτεινό και ελάχιστα κινηματογραφημένο κεφάλαιο της πρόσφατης Ευρωπαϊκής ιστορίας, αυτό του ναζιστικού πογκρόμ απέναντι στους Ρομά, απόλυτα επίκαιρο στις μέρες μας όπου η ανεκτικότητα της Ευρώπης δοκιμάζεται για μια ακόμη φορά και η άνοδος της ακροδεξιάς συνιστά μια από τις μεγαλύτερες απειλές για το μέλλον της.
ΤΑΙΝΙΑ ΕΝΑΡΞΗΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ 2017
Το 67ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου άνοιξε στις 9 Φεβρουαρίου με την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας Django σε σκηνοθεσία Ετιέν Κομάρ. Η ταινία συμμετείχε και στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του Φεστιβάλ. Πρόκειται για μια γαλλική παραγωγή που περιστρέφεται γύρω από τον Τζάνγκο Ράινχαρτ, τον σπουδαίο κιθαρίστα και συνθέτη και τη διαφυγή του από το Παρίσι το 1943 για να γλυτώσει από τους Ναζί, συνδυάζοντας την προσωπική ιστορία με μια συνταρακτική περίοδο για την Ευρώπη.

«Ο Τζάνγκο Ράιχαρτ ήταν ένας από τους πρωτοπόρους της Ευρωπαϊκής τζαζ και πατέρας του Gypsy Swing. Η ταινία παρουσιάζει ένα συγκλονιστικό κεφάλαιο της ταραχώδους ζωής του και αποτελεί μια διαχρονική ιστορία επιβίωσης. Οι συνεχείς κίνδυνοι, η αναγκαστική φυγή αλλά και τα εγκλήματα που διαπράχθηκαν εναντίον της οικογένειας του δεν κατάφεραν να τον σταματήσουν να παίζει μουσική»
αναφέρει ο διευθυντής του Φεστιβάλ Βερολίνου, Ντίτερ Κόσλικ.
Η ταινία αποτελεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ετιέν Κομάρ, σεναριογράφου μεταξύ άλλων του Ενώπιον Θεού και Ανθρώπωντου Ξαβιέ Μποβουά και παραγωγού ταινιών όπως το Τιμπουκτού και Ο Βασιλιάς μου. Πρωταγωνιστούν ο Ρεντά Κατέμπ (Μακριά από τους Ανθρώπους) και η Σεσίλ ντε Φρανς (Το Παιδί με το Ποδήλατο).

Back Home Up Next