Back Up Next
Ο γάμος της Τούγια

Tuyia's Marriage/Tuyade Hunshi. Κίνα, 2007. Σκηνοθεσία: Γουάνγκ Κουανάν. Σενάριο: Λου Γουέι. Ηθοποιοί: Γιου Ναν, Μπάτερ, Σεν'γκε, Ζάγια. 96 λεπτά.

Στις αφιλόξενες στέπες της Μογγολίας μια αποφασιστική γυναίκα, για να σώσει τα παιδιά και τον ανάπηρο άντρα της, αρχίζει να ψάχνει για νέο σύζυγο σε μια δοσμένη με άνεση και διανθισμένη με χιούμορ ταινία.

Μια ιστορία που εκτυλίσσεται στη σύγχρονη Μογγολία αφηγείται ο Κινέζος σκηνοθέτης Γουάνγκ Κουανάν στην ταινία του «Ο γάμος της Τούγια». Η Τούγια (πολύ καλή στο ρόλο η Γιου Ναν) είναι μια νεαρή χωρική που ζει με τον ανάπηρο άντρα και τα δύο παιδιά της στις στέπες της Μογγολίας. Οταν η υγεία της ίδιας αρχίζει να κινδυνεύει, αποφασίζει, μαζί με τον άντρα της, να πάρουν διαζύγιο και η Τούγια αρχίζει ν' αναζητεί νέο σύζυγο που όμως θα δεχτεί να αναλάβει τη φροντίδα όχι μόνο της ίδιας και των παιδιών της αλλά και του ανάπηρου άντρα της.

Η ταινία κινείται ανάμεσα στην κωμωδία και το δράμα, με το σκηνοθέτη να καταφέρνει, παράλληλα, να κάνει και κάποια σχόλια πάνω στα «κακώς κείμενα» του καθεστώτος, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το χρήμα και το ρόλο που αυτό έχει αρχίσει να παίζει στη σύγχρονη μεταβατική κοινωνία της κομμουνιστικής Κίνας.


Ο ΓΑΜΟΣ ΤΗΣ ΤΟΥΓΙΑ
TUYA'S MARRIAGE / TUYA DE HUN SHI
του Κουανάν Γουάνγκ

Υπόθεση: Στην βορειοδυτική περιοχή της Μογγολίας, η κυβέρνηση αναγκάζει ένας ντόπιο βοσκό να εγκαταλείψει το σπίτι του και την κτηνοτροφική ζωή του και του λένε οτι θα πρέπει να μετακομίσει στα προάστια λόγω της ραγδαίας εξάπλωσης των εργοστασίων. Η σύζυγος του Tuya (Νάν Γιού) δεν θέλει να εγκαταλείψει τον τόπο της και αποφασίζει να μείνουν παρόλο οτι γνωρίζει οτι ο άνδρας της είναι ανάπηρος και δεν μπορεί να την βοηθήσει ούτε στο μεγάλωμα των παιδιών τους, ούτε στην φροντίδα των ζώων. H δύσκολη και επίπονη δουλειά κάνει την όμορφη Tuya να εξαντλείται, ο άνδρας βλέποντας την να βασανίζεται την πιέζει να πάρουν διαζύγιο για να μπορέσει να ζήσει μια καλύτερη ζωή, η Tuya ενώ είναι αρνητική στην αρχή μια ξαφνική αρρώστια που την ρίχνει στο κρεβάτι, την κάνει να ξανασκεφτεί αυτό που της ζητάει ο σύζυγός και τελικά να το δεχτεί με μια προϋπόθεση, να ξαναπαντρευτεί με έναν άνδρα οπού εκείνος θα είναι σε θέση να βοηθήσει των ανάπηρο άνδρα της, τα παιδιά της και να αναλάβει το βοσκοτόπι με τα ζώα. Έτσι ξεκινάει η αναζήτηση συντρόφου της Tuya ο οποίος θα πρέπει να δεχτεί τα προβλήματα της.

Λαϊκό μελόδραμα στα χνάρια του ξεκινήματος του Ζαν Γιμού από τον Κουανάν Γουάνγκ. Η Γιου Ναν πρωταγωνιστεί σε μιά ιστορία που θα συγκινήσει και αγαπηθεί από πολλούς για την ανθρωπιά και τη ρεαλιστική αυθεντικότητά της σε "βουκολικό" περιβάλλον, λιτά και χωρίς εξωραϊσμούς. Εντυπωσιάζει για το ήθος και το ύφος, δεν πέφτει στην εύκολη παγίδα του φοκλόρ, ενώ τα διδάγματα από την αχανή χώρα και την ζωή στην επαρχία, δίνουν το στίγμα στην εξέλιξή της. Σίγουρα φαντάζει "εξωτική" για τους δυτικούς, όμως ζωή (και θάνατος) υπάρχει και στην Ανατολή μια και τα συναισθήματα του ανθρώπου παραμένουν τα ίδια παντού σαν βιώνεις το ίδιο δράμα, όπως η ηρωίδα μας.
Η έκφραση αυτών των αισθημάτων έχει διαφορετικό ρυθμό και τονικότητα, όμως το ίδιο: αιτιατό και αποτέλεσμα. Η αλλοτρίωση της ψυχής και η αρρώστια του καταναλωτισμού εισβάλλουν χωρίς διακρίσεις στον ανθρώπινο παράγοντα όσο αυτά θα βρίσκουν πρόσβαση στο δρόμο της κοινωνικοποιήσεώς του. Η επιβίωση και η αγάπη σε συμβολικό επίπεδο ταυτίζονται. Ο ατομικισμός και το αίσθημα της ιδιοκτησίας καλούνται να αποβληθούν ώστε η καθαρή ψυχή και το ανεξάρτητο πνεύμα να βγει ωφελημένο. Η κοινωνικοποίηση του ανθρώπου σε κλειστές ή open minded κοινωνίες, μητριαρχικές ή πατριαρχικές , τριτοκοσμικές ή μή, καθυστερημένες ή ανεπτυγμένες θα επιτευχθεί πλήρως εξαρτημένη από τους εξωτερικούς παράγοντες που την εξουσιάζουν.

Με φόντο το αχανές μογγολικό πεδίο…

Αν είχατε την απορία ποια ταινία πέρσι στο φεστιβάλ του Βερολίνου κέρδισε τα Irina Palm, Ο Καθοδηγητής και Ζωή σα Τριαντάφυλλο, μεταξύ άλλων, ήρθε η ώρα να σας λυθεί. Η κινεζική παραγωγή Ο Γάμος της Τούγια έφυγε με τη Χρυσή Άρκτο και το βραβείο της οικουμενικής επιτροπής, όπως και με δύο ακόμα βραβεία από το φεστιβάλ του Σικάγο, όπου και προβλήθηκε.
Είναι τοποθετημένο στο πλέον αχανές τοπίο της μογγολικής στέπας, ένα τοπίο που είχαμε θαυμάσει και στο Ούργκα του Mikhalkov, πριν από αρκετά χρόνια, αλλά και στο Η Ιστορία της Καμήλας που Δάκρυζε, πριν πολλά λιγότερα. Θα μπορούσε να είναι ντοκιουντράμα αφού παρέχει μία ρεαλιστικότατη απεικόνιση της ζωής ενός φολκλορικού, για μας, τοπίου, αλλά δεν είναι, μιας και η ταινία εξελίσσεται κανονικά με αφήγηση, αφήνοντας τα φολκλορικά στοιχεία σε δεύτερη μοίρα.
Η ιστορία της φτωχής Τούγια, που προσπαθεί να βρει νέο γαμπρό για να θρέψει τον παλιό, μπορεί να ειδωθεί με δύο οπτικές. Η μία είναι η τραγικότητα της ζωής αυτών των απομονωμένων ανθρώπων, που τα βάζουν με φύση και οικονομική εξαθλίωση για να επιβιώσουν. Η δεύτερη, όμως, είναι η απόλυτα κωμική πλευρά του θέματος, όταν οι καταστάσεις, θες από σύμπτωση, θες από το πνευματικό επίπεδο τους, μπορούν να προκαλέσουν το γέλιο, ωσάν ήρωες μιας παλιάς ιταλικής κωμωδίας. Ιδίως η ιστορία και η φινέτσα του γείτονα, που τον απατάει η γυναίκα του, δεν μπορεί να σε αφήσει χωρίς ούτε ένα χαμόγελο, ακόμα και αν είναι περισσότερο από συμπάθεια.
Είναι η τρίτη, μόλις, ταινία του Wang Quan An και στις τρεις έχει επιλέξει για πρωταγωνίστρια την Nan Yu. Δεν είναι σύμπτωση πως η Yu έχει βραβευτεί και για τις τρεις αυτές ερμηνείες σε διάφορα φεστιβάλ. Η επόμενη φορά που θα τη δούμε δε θα τη βρει με μία μαντίλα στο κεφάλι, αλλά είναι στο Speed Racer των αδελφών Wachowski, ένα από τα αμερικανικά blockbuster του καλοκαιριού.
Κριτική Σύνοψη
Μία τραγική όσο και αστεία υπόθεση, απλή όσο και οι ζωές των ανθρώπων που ζουν σε ένα τέτοιο μέρος, μακριά από την πολυπλοκότητα του πολιτισμού. Σαν αφήγηση δεν έχει τόσα να προσφέρει, όσα έχει σαν ντοκιουντράμα και σίγουρα θα θέλαμε ο σκηνοθέτης να επέμενε περισσότερο σε αυτό το είδος. Είναι ενδιαφέρον το πόση σημασία δίνεται στις καθημερινές λεπτομέρειες, ακόμα και στα κοστούμια ή στα φαγητά. Παρότι, όμως, βραβεύτηκε στο Βερολίνο, δεν έχει εκείνη τη δυναμική σαν ταινία για να χαραχτεί στη μνήμη του θεατή που θα την επιλέξει. Δείτε το σαν ένα σύγχρονο φολκλορικό και λυρικό παραμύθι, ενός πολιτισμού τόσο, μα τόσο, μακρινού από το δικό μας.

Η ταινία είχε επίσημη συμμετοχή στο 57ο Φεστιβάλ του Βερολίνου (2007)
Αποσπώντας το βραβείο "Χρυσή Άρκτος"
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
Ο γεννήθηκε το 1965 και αποφοίτησε από την Ακαδημία Κινηματογράφου του Πεκίνου.Έχει γράψει πολλά σενάρια και το 2000 έκανε το κινηματογραφικό του ντεμπούτο γραφόντας και σκηνοθετόντας την ταινία ʽʼLUNAR
ECLIPSEʼʼ η οποία τράβηξε το διεθνές ενδιαφέρον συμμετέχοντας σε αρκετά
κινηματογραφικά φεστιβάλ.
Ως ένας ταλαντούχος σεναριογραφος και σκηνοθέτης ανάμεσα σε άλλους Κινέζους
παραγωγούς ο Κουάν Γουάνγκ δίνει μεγάλη σημασία στην κοινωνική πραγματικότητα
της Κίνας.
Στην ταινία “TuyaʼsMarriage” μας παρουσιάζει μια εντελώς διαφορετική οπτική μέσα απο την δραματική ιστορία της Tuyaʼs, εστιάζοντας στην μοντέρνα εποχή της Κίνας.
Ένας πολλά υποσχόμενος σκηνοθέτης με ένα πραγματικά μοναδικό σενάριο.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΘΟΠΟΙΟ ΝΑΝ ΓΙΟΥ
Η Νάν Γιού αποφοίτησε από το τμήμα υποκριτικής της Ακαδημίας Κινηματογράφου
Του Πεκίνου κα μιλά άπταιστα αγγλικά και γαλικά.Το 2000 ο ρόλος της ως πρωταγωνίστρια στη ταινία “LUNARECLIPSEʼʼ της έδωσε κάποια διεθνή βραβεία.
Το 2001 έπαιξε σε μία γαλική ταινία μες τίλτο ʽʼFUREURʼʼ ενώ το 2003 με το πρωταγωνιστικό ρόλο της στην ταινία ʽʼJINGZHEʼʼ κέρδισε σχεδόν όλα τα βραβεία.
Η Ναν Γιού έχει αποσπάσει βραβείο Όσκαρ καλύτερης ηθοποιού στην Κίνα καθώς και βραβείο καλύτερης ηθοποιού για την ταινία “TuyaʼsMarriage”
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
• Tuya de hun shi (Tuyaʼs Marriage) 2006
• Jing zhe (The Story of Ermei) 2004
• Fureur 2003
• Yue shi (Lunar Eclipse) 1999

Back Home Up Next