Back Up Next
Redacted

ΗΠΑ, 2007. Σκηνοθεσία-σενάριο: Μπράιαν ντε Πάλμα. Ηθοποιοί: Πάτρικ Κάρολ, Ντάνιελ Στιούαρτ Σέρμαν, Ρομπ Ντιβέινι, Ιζι Ντίαζ. 91'

Μία ειλικρινής, τολμηρή κραυγή ενάντια στον πόλεμο του Ιράκ, σε μια αποκαλυπτική, συγκλονιστική ταινία, βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, που δείχνει πως ο αμερικανικός στρατός μετατρέπει τους απλούς, καλούς στρατιώτες σε αδίστακτους φονιάδες.

Την παράλογη τραγωδία που προκαλεί ένας παράλογος πόλεμος, παρουσιάζει ο σκηνοθέτης Μπράιαν ντε Πάλμα («Η μαύρη Ντάλια») στη συγκλονιστική ταινία του «Redacted». Την ιστορία της ταινίας έγραψε ο ίδιος ο σκηνοθέτης, εμπνευσμένη, όπως ανέφερε στη συνέντευξη Τύπου μετά την προβολή της στο Φεστιβάλ Βενετίας, από μια αληθινή ιστορία από τον πόλεμο του Ιράκ η οποία αφορούσε μέλη του αμερικανικού στρατού του Λόχου Αλφα. Η ταινία αρχίζει με στρατιώτες σε σημείο ελέγχου να ανοίγουν πυρά ενάντια σε αυτοκίνητο που δεν σταμάτησε (οι επιβάτες εκλαμβάνουν για χαιρετισμό το σήμα των στρατιωτών να σταματήσουν) σκοτώνοντας μια έγκυο. Σε αντίποινα οι ντόπιοι σκοτώνουν ένα στρατιώτη, με αποτέλεσμα οι δυο στρατιώτες που σκότωσαν την έγκυο να ηγηθούν μιας επιδρομής όπου βιάζουν ένα 14χρονο κορίτσι, σφάζουν την οικογένειά της, πυροβολούν το κορίτσι στο κεφάλι και καίνε το πτώμα της. Το φρικιαστικό αυτό έγκλημα οι στρατιώτες διατάζονται να αποκρύψουν.

Ο Ντε Πάλμα έφτιαξε μια πέρα για πέρα πειστική, παραπλήσια με τις «Απώλειες πολέμου», ταινία γύρω από το πώς απλοί (συνήθως καλοί) στρατιώτες μετατρέπονται σε αδίστακτους φονιάδες ή και παλιούς συνεργάτες σε απάνθρωπα εγκλήματα. Ο τρόπος όμως που επέλεξε είναι το στιλ του ντοκιμαντέρ, με τους στρατιώτες να βιντεοσκοπούν τη ζωή τους στη στρατιωτική βάση στις ΗΠΑ κι αργότερα στο στρατόπεδο στο Ιράκ, με επίκαιρα, φωτογραφίες και σκηνές από blog στο Διαδίκτυο. Η ταινία καταγράφει με ρεαλισμό και ωμότητα τη δράση των στρατιωτών, τους φόβους τους σε μια εχθρική προς αυτούς χώρα αλλά και την ευκολία με την οποία σκοτώνουν, με το παραμικρό, γυναίκες (ανάμεσά τους και μία έγκυο), μαθητές και παιδιά, στα σημεία ελέγχου και αλλού, καταλήγοντας σ' ένα συγκλονιστικό φινάλε με πραγματικές, ανατριχιαστικές φωτογραφίες από τις θηριωδίες αυτές.

Εν ψυχρώ
Ο Μπράιαν Ντε Πάλμα κατασκευάζει τη μηχανή κανιβαλοποίησης των Αμερικανών φαντάρων στην Βαγδάτη
«Redacted» από το «Redact», ανασυντάσσω, ο κομψός ορισμός της λογοκρισίας στην δημοσιογραφία των Αμερικανών πολεμικών ανταποκριτών από την Βαγδάτη. Ο Μπράιαν Ντε Πάλμα, αυτός ο εξαιρετικός επίγονος του Άλφρεντ Χίτσκοκ, πιάνει το νήμα από την αρχή και εξηγεί. «Εν ψυχρώ» η λογοκρισία! Τι είναι ο κινηματογράφος; Απομίμηση της πραγματικότητας. Τι είναι ο Μπράιαν Ντε Πάλμα; Η ζωντανή απομίμηση του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Τι είναι η ταινία του; Η απομίμηση του ντοκιμαντέρ. Με ένα λόγο και επειδή απαγορεύεται διά ροπάλου η μεταφορά στον κινηματογράφο αληθινών περιστατικών του πλιάτσικου στο Ιράκ μέσα από το Ιnternet, αποφασίζει να αντιγράψει τις εικόνες που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο και να τις κάνει ταινία. Ο κατάλληλος άνθρωπος για την κατάλληλη δουλειά. Απλό.
Όπως στις «Απώλειες πολέμου» του Ντε Πάλμα με Σον Πεν και του 1989 για τον πόλεμο στο Βιετνάμ. Μια χούφτα Αμερικανοί φαντάροι βασανίζουν, βιάζουν και σκοτώνουν για ψύλλου πήδημα. Αυτό που θα μπορούσε να εκληφθεί σαν αποκύημα νοσηρής, αντιαμερικανικής φαντασίας, είναι τόσο πραγματικό όπως συμβαίνει στον πόλεμο αυτό. Εν ψυχρώ ο βιασμός μιας 14χρονης Ιρακινής, εν ψυχρώ δολοφονίες απροστάτευτων παιδιών και γυναικών. Χωρίς περιστροφές η αλήθεια εντελώς ωμή και γυμνή.
Το ερώτημα στο οποίο κανείς μέχρι σήμερα σκηνοθέτης δεν απάντησε με σαφήνεια είναι γιατί ένας καθημερινός πολίτης στην Αμερική καταλήγει κανίβαλος στην τριτοκοσμική περιοχή. Πλαγίως και σχεδόν αοράτως, ο Ντε Πάλμα ενοχοποιεί τον ρατσισμό, την προπαγάνδα πως κάθε Ιρακινός είναι τρομοκράτης και φυσικά ότι υπάρχει φόβος να σκοτωθείς ακόμα και από ένα μικρό παιδί. Θα πρόσθετα και έναν ακόμα. Τον απύθμενο, θεόρατο και αθεράπευτο αναλφαβητισμό των μαζών. Σκοτώνουν για την ελευθερία για να φτιάξουν μια πολιτισμένη χώρα. Τι αντίφαση. Η σχιζοφρένεια ενός λαού που καταλήγει στις τσέπες του Μπους, των πετρελαιάδων και του αχόρταγου αμερικανικού ιμπεριαλισμού!

Back Home Up Next