Back Up Next
Οταν θέλω να σφυρίξω, σφυρίζω

If Ι want to whistle Ι whistle. Ρουμανία, 2010. Σκηνοθεσία: Φλόριν Σέρμπαν. Σενάριο: Καταλίν Μιτουλέσκου, από θεατρ. του Αντρέα Βάλεαν. Ηθοποιοί: Γκεόργκε Πιστερεάνου, Αντα Κοντέσκου, Κλάρα Βόντα. 94'

Το σπαρακτικό πορτρέτο του Σίλβιου, ενός ανήλικου εγκληματία, σε μια δοσμένη με νατουραλιστικά χρώματα, ταινία. Ακόμη μία έκπληξη από Ρουμανία.

Χωρίς συζήτηση. Μέσα στις καλύτερες της χρονιάς είναι ΅ια λιτή παραγωγή από τη Ρου΅ανία ΅ε τον παραπλανητικό και ΅ακροσκελές τίτλο «Οταν θέλω να σφυρίξω, σφυρίζω» (Eu cand vreau sa fluier, fluier). Του νεαρού και πρωτοε΅φανιζό΅ενου Φλόριν Σε΅πάν!

Οπως περίπου ΅ε το αριστουργη΅ατικό «4 ΅ήνες, 3 εβδο΅άδες, 2 ΅έρες» του Κριστιάν Μονγκίου που το 2007 έφυγε από τις Κάννες ΅ε τον Χρυσό Φοίνικα. Αγαπητοί Νεοέλληνες των βιτρινών, των πρωινάδικων και των πλαστικών χά΅πουργκερ, από αυτήν την πά΅πτωχη οικονο΅ία της Ρου΅ανίας προκύπτει ΅ια κινη΅ατογραφική σχολή από τις πρώτες της ση΅ερινής πρωτοπορίας. Αψογη τεχνική. Αψογη απο΅ί΅ηση της ρεαλιστικής γραφής. Αψογη κατάδυση στα κοινωνικά προβλή΅ατα. Αψογες ερ΅ηνείες. Πώς αυτό; Από το παρελθόν. Μάλιστα. Ο δικτάτωρ Τσαουσέσκου στο πλαίσιο ενός στρεβλού «υπαρκτού σοσιαλισ΅ού» φρόντισε για τις πολιτιστικές και καλλιτεχνικές υποδο΅ές της χώρας. Μπορεί να καταναλώνανε ΅ε τα κουπόνια ΅ισή ΅ερίδα κρέας την εβδο΅άδα αλλά φτιάξανε Παιδεία. Ε΅είς ΅ε τα καφενεία. Οι Ρου΅άνοι, όπως οι Πολωνοί, οι Τσέχοι και οι Ρώσοι, ΅ε τα σχολεία. Τα πράγ΅ατα δεν είναι ούτε άσπρα ούτε ΅αύρα. Περίπου γκρίζα.

Ενα ανυπότακτο, ακαλλιέργητο, ΅προύτο θεριό ηλικίας δεκαοκτώ χρονών, εγκλωβισ΅ένος σε κάποιες αγροτικές, ανα΅ορφωτικές φυλακές για κάποιο παράπτω΅α που ε΅είς δεν ξέρου΅ε (ας πού΅ε ΅ικροκλοπές), αρνείται να συ΅βιβαστεί ΅ε το ρεύ΅α της εποχής και σαν ΅αινό΅ενος ταύρος πάει κόντρα στην παρακ΅ή. Ρισκάροντας ακό΅η και την ίδια του τη ζωή. Αυτή είναι η γρα΅΅ή του σεναρίου. Αυτήν την πορεία παρακολουθεί, αργά και κλι΅ακωτά, ο θεατής. Ενα ανή΅ερο θηρίο στο κλουβί. Περι΅ένοντας ακό΅α επτά η΅έρες για να αποφυλακιστεί. Οταν ΅αθαίνει ό΅ως ότι ο ΅ικρός του αδελφός πρόκειται τις επό΅ενες ώρες να φύγει ΅αζί ΅ε τη ΅ητέρα τους για την Ιταλία, τα παίρνει στο κρανίο και αρνείται να συ΅βιβαστεί. Γιατί _ όπως ακού΅ε στη συνέχεια _ η ΅ητέρα αγοράζει ΅ε το κορ΅ί της την ελευθερία της. Γιατί αυτού του είδους η «εργασία» κατέστρεψε τη ΅άνα, διέφθειρε τα παιδιά, διέλυσε την οικογένεια. Γιατί στο βάθος η αναγωγή καταλήγει στη Ρου΅ανία τη ση΅ερινή. Μετανάστευση στη ∆ύση. Εκπόρνευση και έγκλη΅α. ∆ιαφθορά. Ενα δεκαοκτάχρονο ασυγκράτητο παλικάρι ΅ε λερω΅ένο ποινικό ΅ητρώο αλλά πεντακάθαρη ψυχή. Κι ό΅ως φυλακισ΅ένος, όπως «φυλακισ΅ένη» είναι και η Ρου΅ανία.

Ετσι ΅έσα στην τρέλα του και παρορ΅ητικός όπως είναι από τη φύση του, αποφασίζει να αποτελειώσει την ήδη καταστρε΅΅ένη οικογένειά του ΅ε την προσωπική του καταστροφή. Απίστευτο. Ετσι συλλα΅βάνει ό΅ηρο ένα κορίτσι που έχει ερωτευτεί, αποφασισ΅ένος να «σφάξει» το κορίτσι στη στιγ΅ή αν η ΅ητέρα του δεν ορκιστεί ότι δεν θα πάρει ΅αζί της τον ΅ικρό της γιο. Ο Σίλβιου, αυτό είναι το όνο΅ά του, ΅έσα στην απελπισία του και ΅ε τις καλύτερες προθέσεις καταλήγει σε δύνα΅η καταστροφής. Και της οικογένειάς του και του έρωτά του και της ίδιας του της ζωής. Η απελπισία πορεύεται ΅ε ΅ια προσωπική επανάσταση εντελώς τυφλή! Καταλάβατε; ∆είτε το γιατί φοβού΅αι πως συντό΅ως το ίδιο περιστατικό ή ανάλογο ΅ε αυτό θα συ΅βεί και εδώ.

Α, ξέχασα. Πρώτον, την εξαιρετικά οργανω΅ένη σκηνοθεσία. Ρεαλισ΅ός σαρκικός. Με υπόγειες δονήσεις που προ΅ηνύουν τυφώνα επιπέδου Κατρίνα. Και το δεύτερο, ο πρωτοε΅φανιζό΅ενος πρωταγωνιστής Γκεόργκε Πιστερεάνου. Κοντά είκοσι χρονών. Να παίζει ΅ε τα κύτταρα, την πλάτη, τα ΅πράτσα, τον σβέρκο, το σώ΅α.

Οπως το 1951 ο 27χρονος Μάρλον Μπράντο στο «Λεωφορείον ο Πόθος» του Ηλία Καζάν. Αν αυτό το παλικάρι ήταν α΅ερικανός υπήκοος και έπαιζε στην ίδια ιστορία, αλλά σε α΅ερικανική φυλακή, το όνο΅ά του θα βρισκόταν στην πεντάδα για το Οσκαρ. Ο πιο αυθεντικός, νέος, σαρωτικός ηθοποιός που ΅ε κάρφωσε στην καρέκλα ΅ου τα τελευταία πέντε χρόνια!

ΟΤΑΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΣΦΥΡΙΞΩ, ΣΦΥΡΙΖΩ

EU CAND VREAU SA FLUIER, FLUIER / IF I WANT TO WHISTLE, I WHISTLE

Ο Σίλβιου είναι 18 χρονών. Τα τελευταία 4 χρόνια βρίσκεται έγκλειστος στο Κέντρο Κράτησης Ανηλίκων, ενώ του απομένουν μόνο πέντε ημέρες για να αφεθεί ελεύθερος. Οι πέντε όμως αυτές ημέρες μοιάζουν με έναν ατέλειωτο εφιάλτη, όταν η μητέρα του εμφανίζεται μετά από απουσία χρόνων για να πάρει μαζί της στην Ιταλία τον μικρό του αδερφό, που ο Σίλβιου έχει μεγαλώσει σαν γιό του. Παράλληλα, στη ζωή του Σίλβιου, εμφανίζεται η Αννα , μία όμορφη συνομήλικη του που εργάζεται σαν κοινωνική λειτουργός. Με έντονα συναισθήματα να τον κατακλύζουν και τον χρόνο να κυλάει αντίστροφα, ο Σίλβιου οδηγείται σταδιακά στα άκρα...

Με δάφνες από την βράβευσή του στο φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης μας έρχεται το πολύ δυνατό αυτό φιλμ, άξιος εκπρόσωπος του υπαρξιακού ρεαλισμού και της μεστής μινιμαλιστικής προσέγγισης του ρουμανικου νέου κύματος.

Η Ρουμανία (όπως, πλέον, ακούγεται ψιθυριστά και για την χώρα μας, πρόσφατα), μας έχει συνηθίσει τα τελευταία χρονια σε μια πληθώρα άρτιων ταινιών με θέματα μέσα από την κοινωνική εγχώρια πραγματικότητα, αλλοτινή και τωρινή.

Το υπόγειο στυλιζάρισμα άλλωστε πάντα εντυπωσιάζει , πέρα από τα όρια, με ένα ουσιαστικό βλέμμα που μετατρέπει αυτή την γενιά σε αιχμηρούς ανατόμους, έτοιμους να τα πουν έξω από τα δόντια και χωρίς επιφυλάξεις.

Ο Σίλβιου είναι ένας νεαρός κρατούμενος ο οποίος μετά από τέσσερα χρονια φυλάκισης σε αγροτικές φυλακες, ετοιμάζεται να διανύσει τις τελευταίες δυό εβδομάδες της ποινής του.

Εκεί όμως που φαίνεται πως, τελικά, αυτή η δοκιμασία τελειώνει, εμφανίζεται το παρελθόν του στην μορφή του μικρού του αδερφού και της μητέρας του - που τους είχε εγκαταλείψει και τώρα ζητά ξανά μερίδιο από τη ζωή τους - για να "ανατινάξει" κυριολεκτικά αυτές τις τελευταίες ημέρες του εγκλεισμού.

Παράλληλα, ο έρωτας γεμίζει τον νεαρό κρατούμενο για μια νεαρή φοιτήτρια που κάνει μια πτυχιακή εργασία με συνεντεύξεις στην φυλακή. Πως θα πάνε τα πράγματα; Μην περιμένετε εύκολες λύσεις!

Εδώ έχουμε μια σχολή κινηματογράφου, η οποία χρησιμοποιεί στο έπακρο την ερμηνευτική και κινηματογραφική αφαίρεση, για να απογειώσει με τις εικόνες μια ιστορία γύρω από την ελευθερία και τον εγκλεισμό, αλλά και γύρω από την εσωτερική δύναμη που μπορεί να δώσει σε μια επιλογή, υπαρξιακό χαρακτήρα.

Το φιλμ παρακολουθείται με μοναδικό ενδιαφέρον λεπτό προς λεπτό και κορυφώνεται με κομμένη την ανάσα!

«Το σενάριο καταφέρνει να αποδώσει με επιτυχία τις εντάσεις μέσα στο Κέντρο Κράτησης των Ανηλίκων, δίνοντας μία φρέσκια οπτική στα παιχνίδια δύναμης, εντός των φυλακών».

Variety

________________________________________

«Οι ερασιτέχνες ηθοποιοί, ανήλικοι κρατούμενοι οι περισσότεροι, δίνουν βαθιά ειλικρινείς ερμηνείες ζωής».

ScreenDaily

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

’ξια εκπρόσωπος του δυναμικά ανερχόμενου ρουμανικού σινεμά, η βραβευμένη αυτή ταινία με την Αργυρή ’ρκτο - Μεγάλο Βραβείο Επιτροπής στο Φεστιβάλ Βερολίνου 2010 είναι μια δυνατή περιπέτεια που καθηλώνει με την ευαισθησία και τις συγκλονιστικές ερμηνείες των ανήλικων κρατουμένων. Η ταινία που άγγιξε κοινό και κριτικούς βραβεύθηκε και με το Βραβείο Alfred Bauer, Πρωτότυπης Δημιουργίας.

Η ΡΟΥΜΑΝΙΑ ΔΗΛΩΝΕΙ ΠΑΡΟΥΣΑ ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ «ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ»ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

& 2 ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Η ταινία του Φλορίν Σερμπάν εκπροσώπησε τη Ρουμανία στα ευρωπαϊκά «Όσκαρ» σε δύο κατηγορίες. Στην κατηγορία “European Discovery” διεκδικώντας το Βραβείο Fipresci και στην κατηγορία “Καλύτερου Ευρωπαίου Ηθοποιού” για τη συγκλονιστική ερμηνεία του νεαρού Γκεόργκε Πιστερεάνου, στο ρόλο του χαρισματικού 18χρονου Σίλβιου που περιμένει με αγωνία να αφεθεί ελεύθερος μετά από τέσσερα χρόνια εγκλεισμού του σε μια φυλακή ανηλίκων.

Συμμετείχε στο 51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο παράλληλο και πετυχημένο τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια», το οποίο για πάνω από δέκα χρόνια εστιάζει σε ταινίες που απεικονίζουν τη σύγχρονη βαλκανική πραγματικότητα ως απόρροια του διαμελισμού της πρώην Γιουγκοσλαβίας και της μετάβασης από τον κομμουνισμό στην σύγχρονη νεοφιλελεύθερη πραγματικότητα.

Ο Σερμπάν, αν και σπούδασε φιλοσοφία, αποτελεί πλέον ένα ακόμη δυναμικά ανερχόμενο όνομα του νέου κύματος στο ρουμανικό σινεμά, που εξέπληξε ευχάριστα και ενθουσίασε τη διεθνή κριτική με την πρώτη του αυτή ταινία μεγάλου μήκους, που συνέγραψε με τον Καταλίν Μιτουλέσκου (επίσης ανερχόμενο Ρουμάνο σκηνοθέτη) και σκηνοθέτησε δίνοντας στο κοινό την ευκαιρία να απολαύσει μια δυνατή περιπέτεια που καθηλώνει με την ευαισθησία και τις συγκλονιστικές ερμηνείες των ανήλικων κρατουμένων.

Back Home Up Next