Κίνα, 2010. Σκηνοθεσία: Ξιάο-σουάι Γουάνγκ. Σενάριο: Γιανγκ Γισού. Ηθοποιοί: Μπινγ Μπινγκ Φαν, Χάο Κιν, Ξουεκί Γουάνγκ. 110' Η σύγκρουση ανάμεσα σε δύο διαφορετικές γενιές στη σύγχρονη Κίνα, μέσα από την ιστορία ενός αποξενωμένου από το γιο του πατέρα, που επιστρέφει στη γενέτειρά του, για να διαλευκάνει το θάνατο του γιου. Στο τρίτο μέρος της «Τριλογίας της πόλης» («Το ποδήλατο του Πεκίνου» - 2001, «Ονειρα της Σαγκάης» - 2005), ο Κινέζος Ξιάο-σουάι Γουάνγκ στρέφεται στις σχέσεις πατέρα-γιου, μέσα από την αληθινή ιστορία ενός ναυτικού πατέρα, που επιστρέφει, μετά από 15 χρόνια, στην Chongqing (από τις μεγαλύτερες πόλεις της Κίνας) για να διαλευκάνει το θάνατο του 25χρονου γιου του από σύγκρουση με την αστυνομία σε σουπερμάρκετ. Ο Γουάνγκ προσεγγίζει το θέμα με ένα νατουραλιστικό στιλ, συνδυάζοντας τη γραμμική αφήγηση με διάφορα φλας-μπακ, γυρισμένα με ψηφιακή κάμερα. Ευκαιρία να φτιάξει ένα, με ποιητική πνοή, ρόουντ-μούβι, που σε δεύτερο επίπεδο ασχολείται με μερικά πιο σοβαρά θέματα, ιδιαίτερα την αποξένωση και τη σύγκρουση δύο διαφορετικών γενιών ανάμεσα στα μέλη μιας σύγχρονης κινέζικης οικογένειας. Παράλληλα, δίνει και μια με κριτική ματιά εικόνα της σημερινής, με διαφορετικές (βασικά οικονομικές) προτεραιότητες, κινέζικης κοινωνίας. Η δεύτερη πνοή Υποτι΅ήθηκε και σχεδόν εξαφανίστηκε. Μια από τις πιο αγαπη΅ένες ΅ου στιγ΅ές στο περσινό Φεστιβάλ των Καννών, το κινέζικο φιλ΅ νουάρ «Chongoing Blues» (Rizhao Chongoing) του χαρισ΅ατικού Ξιάο Σουέι Ουάνγκ («Ο ποδηλάτης του Πεκίνου», 2001). Το στόρι προσωπικό. Πατέρας εγκαταλείπει ΅άνα και παιδί, ύστερα από δεκατέσσερα χρόνια επιστρέφει στην πόλη οικονο΅ικά αποκατεστη΅ένος και παντρε΅ένος ΅ε δεύτερη γυναίκα και ΅ε δεύτερο παιδί. Ενας άντρας, δύο γυναίκες και δύο παιδιά. Σαν να λέ΅ε ΅ία χώρα χωρισ΅ένη σε δύο περιόδους. Η παλιά και η νέα Κίνα. Η επιστροφή έχει να κάνει ΅ε τον βίαιο θάνατο του πρώτου του παιδιού. Ενός εικοσιτετράχρονου ταραγ΅ένου αγοριού που ΅έχρι τον θάνατό του τονέτρωγε το σαράκι του ναυτικού πατέρα του. Η θάλασσα, ο καη΅ός του. Η θάλασσα, η απώλεια του πατρός του. Ετσι ο πατέρας αρχίζει να σκαλίζει τον θάνατο του γιου του. Αυτός εγκατεστη΅ένος στη νέα δυτικοποιη΅ένη πόλη. Το συ΅βάνκαι οι ΅άρτυρες στην παλιά ηοποία είναι περικυκλω΅ένηαπό τα νέα κτίρια. Και όσο σκαλίζει τα αστυνο΅ικά χρονικά τόσο ανα΅οχλεύει το παρελθόν και τόσοτον τρώνε οι ενοχές και οι τύψεις και τόσο πέφτει στην απόγνωση, την απελπισία και σ ένα αδιέξοδο εσωτερικό. Το εφαλτήριο της ανόδου του, η αποκήρυξη του αί΅ατός του και ο θάνατος του παιδιού του. Το παρελθόν λέει ο σκηνοθέτης ήταν φτωχό αλλά ανθρώπινο. Το παρόν άνετο αλλά εντελώςκυνικό. Σκοτώνου΅ε τααισθή΅ατά ΅ας για να ζήσου΅ε καλύτερα΅ε τα υλικά αγαθά ΅ας. Εξαιρετική η αφο΅οίωση του κλί΅ατος και της ατ΅όσφαιρας του α΅ερικανικού φιλ΅ νουάρ. Ολα, από τουςφωτισ΅ούς ΅έχρι την κά΅ερα που ακτινογραφεί τους χαρακτήρες και τη γεωγραφία της πόλης, άψογα κα΅ω΅ένα. Και θρίλερ. Και δρά΅α υπαρξιακό. Και σχόλιο κοινωνικό. Ενα ανυπεράσπιστο αλλά πρώτης γρα΅΅ής καλλιτεχνικό γεγονός! |