Le pere de mes enfants. Γαλλία, 2009. Σκηνοθεσία-σενάριο: Μία Χάνσεν-Λοβ. Ηθοποιοί: Λουί-Ντο ντε Λενκεσέν, Κιάρα Καζέλι, Αλίς ντε Λονκεσέν. 110'
Το βασανιστικό πορτρέτο ενός ανεξάρτητου, εργασιομανή παραγωγού, αλλά και στοργικού πατέρα, σε μια συναρπαστική, συγκινητική, ανθρώπινη, χαμηλών τόνων ταινία, με έξοχες ερμηνείες. Οι άνθρωποι του κινηματογράφου, εκείνοι που αγωνίζονται έξω από το παραδοσιακό, εμπορικό σύστημα, με τις τιτάνιες, συχνά τραγικές, προσπάθειές τους, αλλά και την επιμονή τους, είναι ένα από τα βασικά θέματα της δεύτερης αυτής συναρπαστικής ταινίας της 28χρονης σκηνοθέτριας (πρώην ηθοποιού αλλά και κριτικού για ένα διάστημα στα γνωστά «Καγιέ ντι σινεμά») Μία Χάνσεν-Λοβ. Ενα δεύτερο, εξίσου σημαντικό, θέμα της ταινίας είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, ιδιαίτερα εκείνες ανάμεσα στα μέλη μιας οικογένειας. Ο Γκρεγκουάρ (ένας εξαιρετικός Λουί-Ντο ντε Λενκεσέν, που καταφέρνει να καλύψει με τρόπο θαυμάσιο τις κάποιες ελλείψεις στη σκιαγράφηση του χαρακτήρα) είναι ένας ελκυστικός, φιλόδοξος, εργασιομανής παραγωγός αλλά και στοργικός πατέρας. Από τα πρώτα κιόλας πλάνα της ταινίας τον συναντάμε με το κινητό συνέχεια στ' αυτί του, να διευθετεί με τους συνεργάτες του τα διάφορα προβλήματα που προκύπτουν, ενώ οδηγεί το αυτοκίνητό του για να περάσει το Σαββατοκύριακο με την οικογένειά του: την όμορφη γυναίκα του Σίλβια (μια πολύ καλή Κιάρα Καζέλι) και τις τρεις κόρες του. Κάποια, όμως, στιγμή τα χρέη του (ένας ιδιόρρυθμος σκηνοθέτης, που μοιάζει κάπως με τον Λαρς φον Τρίερ, ξεπερνά κατά πολύ τον προϋπολογισμό του) τον οδηγούν κυριολεκτικά στην καταστροφή και την τραγωδία. Τότε είναι που η οικογένειά του (και συγκεκριμένα η σύζυγος και η μεγαλύτερη κόρη) αποφασίζει να πάρει τα ηνία και να σώσει την αξιοπρέπεια και το έργο του πατέρα. Η ταινία είναι εμπνευσμένη από τη ζωή (και τον θάνατο) του αρχικά ηθοποιού (έπαιξε σε ταινία του Ρομπέρ Μπρεσόν) και στη συνέχεια ανεξάρτητου Γάλλου παραγωγού Ιμπέρ Μπαλσάν (ανάμεσα στις 70 τόσες παραγωγές του ήταν και ταινίες από σκηνοθέτες όπως οι Λαρς φον Τρίερ, Κλερ Ντενίς, Μπέλα Ταρ και Τζέιμς Αϊβορι). Η σκηνοθέτρια απέφυγε, όμως, την οποιαδήποτε ντοκιμαντερίστικη βιογραφία, για να στραφεί σε μια σε βάθος διερεύνηση της ζωής του ήρωά της αλλά και των συχνά απρόοπτων συνθηκών που καθορίζουν και ανατρέπουν την εφησυχασμένη ζωή του ατόμου. Με μια κάμερα διεισδυτική, επίμονη, η Χάνσεν-Λοβ προσεγγίζει τα πρόσωπά της με ενδιαφέρον και αγάπη (εκπληκτική η καθοδήγηση των ηθοποιών της, ιδιαίτερα της νεαρής Αλίς ντε Λονκεσέν, πραγματικής κόρης του πρωταγωνιστή, στο ρόλο της μεγαλύτερης κόρης), ενώ ταυτόχρονα σκιαγραφεί τη γραφειοκρατία, τους κόπους και τα άγχη που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι του κινηματογράφου για να φτιάξουν τις ανεξάρτητες ταινίες τους. Μια συγκινητική, χαμηλών τόνων ταινία πάνω στον ίδιο τον κινηματογράφο αλλά και την ανθρώπινη συμπεριφορά. Τo φως που τρε΅οσβήνει Η διαχείριση των σιωπών και ο εσωτερικός σπαραγ΅ός του κεντρικού ήρωα, τοποθετούν τη σκηνοθεσία της Μία Χάνσεν-Λοβέ, ΅όλις 31 και σύζυγο του πασίγνωστου σκηνοθέτη Ολιβιέ Ασαγιάς στο επίπεδο του «Le feu follet» («Η φλόγα που τρε΅οσβήνει») του Λουί Μαλ και του 1963, ΅ε τον Μορίς Ρονέ. Η ιστορία ε΅πνευσ΅ένη από αληθινό τραγικό περιστατικό. Οπου το 2005 ένας ανήσυχος, δη΅ιουργικός και κινη΅ατογραφοφιλικός παραγωγός ΅ε το όνο΅α Ου΅πέρ Μπαλσάν φυτεύει στο κρόταφό του ΅ια σφαίρα και αφήνει την τελευταία του πνοή σ ένα απο΅ακρυσ΅ένο πεζοδρό΅ιο του Παρισιού. Ερωτευ΅ένος ΅ε τη γυναίκα του. Με τρία χαριτω΅ένα και πανέξυπνα κοριτσάκια. Με ένα team ΅ε καλλιτεχνική πνοή. Και ΅ε έναν κατάλογο πενήντα δικών του ταινιών. Το ΅οιραίο λάθος του Μπαλσάν, η λατρεία του για το Σινε΅ά. Αναστάτωνε γη και ουρανό προκει΅ένου να βρει λεφτά για κάθε υποσχό΅ενο, πρωτοε΅φανιζό΅ενο, αληθινό κινη΅ατογραφιστή. Αυτό το ΅οιραίο λάθος τον οδήγησε στην οικονο΅ική χρεοκοπία. Ανελέητο το βάρος των χρεών. Κι ό΅ως, εκείνος επέ΅ενε ΅έχρι την τελευταία στιγ΅ή. Ολες οι πόρτες κλειστές. Μοναδική λύση ο ΅εγάλος, ατελείωτος ύπνος. Να φύγει από αυτή τη ζωή. Το τέλος του, ένα ανεξίτηλο ση΅άδι του τέλους ΅ιας εποχής. Το χρή΅α, ΅οναδική αξία σε κάθε τι. Πεθαίνει η τέχνη. Ζήτω η εικόνα η πλαστική. Η πρώτη ώρα ΅ε κατάπιε ολοκληρωτικά. Κάθε στιγ΅ή έ΅παινε στο σώ΅α ΅ου και αναστάτωνε τα σπλάγχνα ΅ου. Η Χάνσεν-Λοβέ καταφέρνει να φέρει σε σεξουαλική διασταύρωση το σαρκικό ΅ε το πνευ΅ατικό. Αριστη διαχείριση των σιωπών. Τσι΅πιό΅ουν. Θυ΅ήθηκα το κρυφό και παραγνωρισ΅ένο αριστούργη΅α «Ρetites coupures» («Μικρές πληγές») του Πασκάλ Μπονιτσέρ, ΅ε τον Ντανιέλ Οτέιγ. Το σώ΅α του Λουί-Ντο ντε Λενκεσέν, του πρωταγωνιστή που υποδύεται τον Μπαλσάν, παίζει σαν εργαλείο πολυ΅ορφικό. Κάθε πόρος του δέρ΅ατός του, κάθε εισπνοή του τσιγάρου του, ρεσιτάλ ερ΅ηνευτικό. Ολες οι σελίδες του χαρακτήρα του, ακό΅α και τα κενά, ακό΅α και οι άνω τελείες, αποτυπω΅ένες σε ΅ια ανεξίτηλη κατάπτωση. Εντελώς εσωτερική, πνιγ΅ένη και στραγγαλισ΅ένη, ώστε η οικογένεια, οι συνεργάτες του, οι δανειστές του να ΅ην καταλάβουν την αργόσυρτη τραγωδία που βιώνει σε κάθε του στιγ΅ή. Υποκλίνο΅αι στην ερ΅ηνεία του τη ΅οναδική. Μια ερ΅ηνεία εντελώς κινη΅ατογραφική. Ακό΅α και τα ρούχα του, η πλάτη του, τα ΅αλλιά του, όλα όσα φοράει πάνω του και όσα κουβαλάει ΅έσα του, απογειώνουν το βλέ΅΅α του θεατή. Ταυτόχρονα ΅ε αυτή την εσωτερική κατάπτωση που αρχίζει από το πρώτο λεπτό. Ταυτόχρονα ΅ε την ανησυχία του, τον ακαταπόνητο ενθουσιασ΅ό του, τον κρυφό Γολγοθά του. Κάθε τηλεφώνη΅α και ένας δανειστής του. Κάθε λεπτό η εξάντληση κάθε περιθωρίου και η σταύρωσή του. Κάθε πόρτα και από ένας της εφορίας, της τράπεζας, των εργαστηρίων. Ο θεατής ζει το δρά΅α ΅αζί του. Η οικογένειά του αγνοεί την κατάστασή του. Απίστευτο... Σαν θρίλερ τρό΅ου χωρίς ΅ισή ρανίδα αί΅ατος. Μικρές πληγές να αι΅ορραγούν και εκείνος να πορεύεται ΅αζί τους. Η κορύφωση ΅οναδική. Το στό΅α ΅ου έχασκε από ΅ια ακαριαία κίνηση που έ΅οιαζε ΅ε εκκωφαντική σιωπή. Θεέ ΅ου! Πώς είναι δυνατόν, σή΅ερα να υπάρχουν τέτοια πλάσ΅ατα ανά΅εσά ΅ας; Τόση φλόγα. Τέτοια ορ΅ητική, δη΅ιουργική πνοή... Φέρτε στην Ελλάδα ΅ια χούφτα από τέτοιους Ου΅πέρ Μπαλσάν και η χώρα στο άπειρο θα εκτοξευθεί! |