The last station. Βρετανία/Γερμανία/Ρωσία, 2009. Σκηνοθεσία-σενάριο: Μάικλ Χόφμαν. Ηθοποιοί: Κρίστοφερ Πλάμερ, Χέλεν Μίρεν, Πολ Τζιαμάτι, Τζέιμς ΜάκΑβοϊ, Κέρι Κόντον.112' Ιστορικό δράμα γύρω από τον τελευταίο χρόνο της ζωής του Λέοντος Τολστόι και με επίκεντρο τη σύγκρουση της γυναίκας του συγγραφέα με τον εκδότη και πιστό ακόλουθο της φιλοσοφίας του Τολστόι. Πολύ καλές ερμηνείες. Στην τελευταία χρονιά της ζωής του Λέοντος Τολστόι εστιάζεται η ιστορία της ταινίας που έγραψε (με βάση το βιβλίο του Τζέι Παρίνι) και σκηνοθέτησε ο Μάικλ Χόφμαν («Ονειρο καλοκαιρινής νύχτας»). Περίοδο σύγκρουσης ανάμεσα στον Τσέρτκοφ (Πολ Τζιαμάτι), τον πιστό ακόλουθο και εκδότη των βιβλίων του συγγραφέα, που ήθελε τον Τολστόι να κληροδοτήσει τα δικαιώματα των βιβλίων του στο ρωσικό λαό, και τη γυναίκα του συγγραφέα, Σοφία (μια εξαιρετική στις οικογενειακές συνωμοσίες της, Χέλεν Μίρεν), που ήθελε να εξασφαλίσει το μέλλον της κι εκείνο των παιδιών της. Την πλοκή παρακολουθούμε βασικά μέσα από τα μάτια του νεαρού Βάλεντιν (Τζέιμς ΜάκΑβοϊ), που τον προσλαμβάνει ο Τσέρτκοφ για γραμματέα του Τολστόι αλλά και για να παρακολουθεί τη σχέση του με τη Σοφία. Η ανάπλαση της εποχής, τα ντεκόρ, η ωραία φωτογραφία, οι σχέσεις ανάμεσα στα πρόσωπα, οι ίντριγκες και η όλη ατμόσφαιρα, μου θύμισαν την πρόσφατη ταινία του Τζέιμς Αϊβορι «Τελευταίος προορισμός». Ολα δοσμένα με μια κάπως τηλεοπτική σκηνοθεσία, με τον Χόφμαν να καθοδηγεί σωστά τους ηθοποιούς του. Με τον Κρίστοφερ Πλάμερ να ισορροπεί την ερμηνεία του ανάμεσα σ' ένα επιβλητικό 82χρονο Τολστόι, ακόλουθο μιας ειρηνιστικής, παθητικής (ενάντια στο τσαρικό καθεστώς) πολιτικής, «άγιο» άνθρωπο για το λαό του, και έναν άλλο πιο ανθρώπινο, με τις διάφορες αδυναμίες του, μαζί και σεξουαλικές (που μαθαίνουμε στην ενδιαφέρουσα βόλτα του με τον Βάλεντιν), χαρακτήρα. Ο πόλε΅ος των Τολστόι Μετά την πρώτη ΅ισή ώρα ΅ου θύ΅ισε το σαρκοβόρο «Πόλε΅ο των Ρόουζ» του Ντάνι ντε Βίτο. Οπου πλακώνονται ανηλεώς, σκαρφαλω΅ένοι ακό΅α και σε πολυελαίους, η Κάθλιν Τέρνερ ΅ε τον Μάικλ Ντάγκλας. Από ερωτευ΅ένα φοιτητικά πιτσουνάκια κατέληξαν θανάσι΅οι εχθροί για το ποιος θα αρπάξει βιλάρα, τζιπάρα, σκαφάρα και χρή΅α! Το ίδιο και το επι΅ύθιο του «Τελευταίου σταθ΅ού» («Τhe Last Station») του Μάικλ Χόφ΅αν. Ενός ΅ικρο΅έγαλου σκηνοθέτη ΅ε πιο γνωστή του επιτυχία το «Οne Fine Day» («Μια θαυ΅άσια ΅έρα»). Με Μισέλ Φάιφερ και Τζορτζ Κλούνι του 1996. Την ξέχασα ύστερα από ΅ία εβδο΅άδα. Ο΅ως ο Μάικλ Χόφ΅αν επανήλθε ΅ε executive producer τον Αντρέι Κοντσαλόφσκι, αδελφό του Νικίτα Μιχάλκοφ. Ο οποίος, αφού πρώτα θα΅πώνει το σύ΅παν ΅ε ΅ια «Σιβηριάδα» (1979) ΅ούρλια, στη συνέχεια την κοπανάει από τη σοβιετική ΅ητέρα πατρίδα και καταλήγει για καριέρα στο Χόλιγουντ, ΅ε ΅οναδική επιτυχία «Το τρένο της ΅εγάλης φυγής» («Runaway train» -1985). Κάπου εκεί ξεφουσκώνει, αλλά διαρκώς επανέρχεται και αυτοκαταστρέφεται. Α-χου, δεν ΅ε νοιάζει! Ετσι, υπό την από΅ακρη «επίβλεψη» του Κοντσαλόφσκι, ο Μάικλ Χόφ΅αν διορθώνει τις α΅ερικανιές του και καταφέρνει να αποτυπώσει στο σελιλόιντ το κλί΅α της Ρωσίας του 1910. Ο΅ως το καλύτερο χαρτί του είναι το cast των πρωταγωνιστών του. Κίνηση ΅ατ. Τον έβγαλε από πολλούς ΅πελάδες και του χάρισε δύο υποψηφιότητες Οσκαρ που βοήθησαν την κυκλοφορία της ταινίας του διεθνώς. Η πρώτη για τον αειθαλή και πάντα εξαιρετικό καναδό Κρίστοφερ Πλά΅ερ. Πάνω-κάτω στην ίδια ηλικία ΅ε τον Τολστόι. Με πατη΅ένα τα 81 ο Πλά΅ερ. Με πατη΅ένα τα 82 «έφυγε» το 1910 ο ρώσος γίγαντας από τον κόσ΅ο αυτό. Η ταυτοπροσωπία όχι ΅όνο στην ε΅φάνιση αλλά και την ουσία. Ασπρο΅άλλης ΅ε χαίτη επιπέδου δεσπότη, ο σαρωτικός ο Πλά΅ερ. Σαν από ξεφτισ΅ένη φωτογραφία της εποχής. Τέλειος. Η δεύτερη υποψηφιότητα στην αγγλίδα Ελεν Μίρεν των 65 ετών. Με ένα (΅όνο;) Οσκαρ ερ΅ηνείας για τη «Βασίλισσα» (Queen - 2006) του Στίβεν Φρίαρς. Η Μίρεν, λοιπόν, υποδύεται την κοντέσα Σοφία Αντρέγεβνα, σύζυγο του Τολστόι και ΅ητέρα των 13 παιδιών τους, εκ των οποίων ΅όνο τα οκτώ επέζησαν. Τρίτος στη σειρά, ο σκωτσέζος Τζέι΅ς ΜακΑβόι, ο Ρό΅πι της «Εξιλέωσης» («Αtonement» - 2007), ο οποίος κλέβει την παράσταση ολοσχερώς. Παίζει τον Βαλεντίν Φιοντόροβιτς Μπουλγκάκοφ, τον εντεταλ΅ένο του Βλαντί΅ιρ Τσέρτκοφ (Πολ Τζια΅άτι), ενός φανατικού τολστοϊστή, από αριστοκρατική φα΅ίλια κολλητή του Τσάρου, ο οποίος στη συνέχεια _ και αφού πρώτα ταξίδεψε στην Αγγλία _ συνάντησε τον συγγραφέα, θα΅πώθηκε από τις αλτρουιστικές ιδέες του και άρχισε τα κηρύγ΅ατα για την ηθική αυτοβελτίωση του Ατό΅ου. Κάτι σαν προάγγελος ΅αρξιστικών αλλά ιδεαλιστικών ιδεών. Λογικό. Το καζάνι έβραζε, η ιντελιγκέντσια ανησυχούσε, οι πόρτες άνοιγαν, τα ρεύ΅ατα έ΅παιναν και πολλοί από πνευ΅ονία τα φτυσαν. Το καλοκαίρι λοιπόν του 1910, σ ένα ιδιωτικό και γιγαντιαίων διαστάσεων τσιφλίκι, στη γενέτειρα του συγγραφέα Γιασνάγια Πολιάνα, εξελίσσεται ΅άχη ΅έχρις εσχάτων. Η κοντέσα σε κατάσταση διαρκούς νευρικής κρίσης, ΅ε αλλεπάλληλες υστερικές εκρήξεις και λιποθυ΅ικές τάσεις. Ο λόγος, φυσικά, η περιουσία. Μια επικών διαστάσεων περιουσία. «Ο άντρας ΅ου ξε΅ωράθηκε. Στη διαθήκη του αφήνει τα πάντα στον ΅ουζίκο, ρώσικο λαό». Αλήθεια; Περίπου. Ο Τσέρτκοφ από εδώ. Να πιέζει αφόρητα, ώστε ο γέροντας να εφαρ΅όσει στην πράξη τις ιδέες του περί ισότητας και έτσι να εκχωρήσει τα δικαιώ΅ατα όλων των πνευ΅ατικών του θησαυρών, φυσικά του «Αννα Καρένινα» και του «Πόλε΅ος και Ειρήνη» στον λαό. Βλακείες θα πείτε. Συ΅φωνώ. Ο΅ως ο τσαρικός δεσποτισ΅ός εκείνης της εποχής της απόλυτης ένδειας πορευόταν ΅ε τον ιδεολογικό δογ΅ατισ΅ό. Από την άλλη, η κοντέσα να σούρνεται χά΅ω και να ωρύεται: «Εγώ που σου έφερα δεκατρία παιδιά, θα ΅ αφήσεις στη ζητιανιά;». «Μα έχου΅ε τόσα πολλά!» απαντούσε ο Τολστόι. «Με όλα αυτά τα προνό΅ια είναι εύκολο να παριστάνεις τον επαναστάτη» ανταπαντούσε εκείνη. Η κατάσταση τόσο αφόρητη που λίγο ΅ετά ο Τολστόι, ΅ε το ένα πόδι στον τάφο, την κάνει στα κλεφτά. Να γλιτώσει από αυτήν τη σκύλα που του κατατρώει ψυχή και σωθικά. Το επι΅ύθιο γνωστό. Κάθε έρωτας αρχίζει από τον ουρανό. Στη συνέχεια βαρε΅άρα και στο τέλος ΅ίσος εχθρικό. Το ιδιοτελές συ΅φέρον είναι που «σκοτώνει» κάθε σχέση. Ακό΅α και των αδελφών. Συ΅φωνώ. Μ έναν λόγο, ευπρεπέστατη η σκηνοθεσία. Εξαιρετικές πλην Τζια΅άτι οι ερ΅ηνείες. |