De rouille et d'os Γαλλία, Βέλγιο, 2012, Εγχρωμο Παραγωγή: Ζακ Οντιάρ, Μαρίν Κασινέλι, Πασκάλ Κοσετό Σκηνοθεσία: Ζακ Οντιάρ Σενάριο: Ζακ Οντιάρ, Τομάς Μπιντεγκάν Φωτογραφία: Στεφάν Φοντέν Μοντάζ: Ζουλιέτ Γουελφλίνγκ Μουσική: Αλεξάντρ Ντεσπλά Πρωταγωνιστούν: Μαριόν Κοτιγιάρ, Ματίας Σένερτς Διάρκεια: 120' Επιβεβαιώνοντας για ακόμη μια φορά πως πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους Γάλλους σκηνοθέτες, ο Ζακ Οντιάρ αφηγείται μια ιστορία για «ακρωτηριασμένους» ανθρώπους που αναζητούν τα χαμένα τους άκρα σε μια ταινία με ρεαλιστικό σώμα αλλά μελοδραματική καρδιά. Σε μια μικρή πόλη της Βόρειας Γαλλίας, ο Αλί ξαφνικά βρίσκει τον εαυτό του με ένα πεντάχρονο παιδί στα χέρια του. Ο Σαμ είναι ο γιος του, αλλά δεν τον γνωρίζει καθόλου. Αστεγος, άφραγκος, χωρίς φίλους, βρίσκει καταφύγιο στην αδερφή του στην Αντίμπ της Νότιας Γαλλίας. Τα πράγματα εκεί βελτιώνονται άμεσα, ειδικά από τη στιγμή που ο Αλί γνωρίζει τη Στεφανί σε ένα καβγά σε ένα κλαμπ. Την οδηγεί στο σπίτι της και της αφήνει το τηλέφωνο του. Είναι φτωχός, εκείνη είναι όμορφη και με πολλή αυτοπεποίθηση. Η Στεφανί εκπαιδεύει όρκες σε ένα θαλάσσιο πάρκο. Μια παράσταση θα καταλήξει σε τραγωδία, κι ένα τηλεφώνημα μέσα στη νύχτα θα τους φέρει και πάλι κοντά. Την επόμενη φορά που θα τη δει ο Αλί, εκείνη είναι σε αναπηρικό κοριτσάκι: έχει χάσει τα πόδια της και ο Αλί μοιάζει η μοναδική σανίδα σωτηρίας... Αυτό που συνδέει τους δύο κεντρικούς ήρωες της νέας ταινίας του Ζακ Οντιάρ («Κοίτα τους Αντρες Οταν Πέφτουν», «Ο Χτύπος που Σταμάτησε η Καρδιά Μου», «Ο Προφήτης») είναι το σώμα. Το γυμνασμένο σώμα του Αλί που ξεκινάει μια καινούρια ζωή μαζί με τον πεντάχρονο γιο του στην Αντίμπ της Νότιας Γαλλίας, μαθαίνοντας μέρα με τη μέρα τι σημαίνει να είσαι πατέρας. Το ακρωτηριασμένο σώμα της Στεφανί, μιας εκπαιδεύτριας φαλαινών όρκα που μετά από ένα ατύχημα θα μείνει χωρίς πόδια, χάνοντας όλα όσα θεωρούσε δεδομένα και μαθαίνοντας να «περπατάει» από την αρχή. Η συνάντηση τους θα είναι νομοτελειακή. Ακρωτηριασμένοι... από την ίδια τη ζωή, θα χρειαστούν ο ένας τον άλλον για να μπορέσουν να ενώσουν τα χαμένα άκρα του σώματος τους. Η Στεφανί τα πόδια της και ο Αλί τα διαρκώς τραυματισμένα χέρια του που ματώνουν κάθε φορά που ο βίαιος χαρακτήρας του του δίνει εντολή να χτυπήσει ένα τοίχο, τους ανθρώπους που αγαπαέι, τους αντιπάλους του στους αυτοσχέδιους αγώνες πάλης που συμμετέχει για να κερδίζει εύκολα χρήματα. Με τον ίδιο τρόπο που ο Αλί θα συνδεθεί με τη Στεφανί χωρίς να είναι ερωτευμένος μαζί της, έτσι και η Στεφανί θα κρατηθεί από την «συμπόνοια» του, για να μπορέσει να συνεχίσει να ζει. Η επαφή τους, στην αρχή φιλική, στη συνέχεια σαρκική, στο τέλος ερωτική, δεν είναι παρά μια διαδρομή αναγνώρισης των δυνατοτήτων και των αντοχών των σωμάτων τους, καθώς αυτά ενώνονται σε μια διαρκή αναψηλάφηση και γνωριμία του «άλλου». Το «Σώμα με Σώμα» είναι πριν από μια ταινία για έναν μεγάλο αναπάντεχο και λυτρωτικό έρωτα, η ιστορία του Αλί. Οπως ανέκαθεν οι ταινίες του Ζακ Οντιάρ ήταν ιστορίες ανδρών που αργά ή γρήγορα αναγκάζονται να ενηλικιωθούν. Παίζοντας ευρηματικά με τις προεκτάσεις του ανδρισμού (στο σώμα, τη συμπεριφορά, την επιθυμία), με φόντο μια φτωχή γωνιά του γαλλικού Νότου, ο Οντιάρ ακολουθεί τον ήρωα του σχεδόν σωματικά, όπως δηλαδή άγεται και φέρεται και ο ίδιος, με την ίδια απεγνωσμένη μείξη τρυφερότητας και βίας με την οποία έχει μάθει να επιβιώνει. Ακριβώς δηλαδή όπως υποδύονται τους δύο ήρωες και οι πρωταγωνιστές αυτής της ταινίας. Ο ζωώδης, σπαρακτικός, σαν ένα αγρίμι Ματίας Σένερτς (ακόμη πιο εντυπωσιακός απ’ ότι τον γνωρίσαμε στο περσινό φλαμανδικό «Bullhead») και η συγκλονιστική Μαριόν Κοτιγιάρ που πλέον δεν χρειάζεται καμία άλλη απόδειξη για να παραδεχτείς πως είναι με διαφορά μία από τις λίγες σπουδαίες ηθοποιούς αυτή τη στιγμή στον πλανήτη. Η γενναιοδωρία και η αξιοπρέπεια με την οποία «κουβαλάει» το πληγωμένο σώμα της η Κοτιγιάρ, υπερβαίνει κάθε ειδικό εφέ με το οποίο κατασκευάστηκε ο ακρωτηριασμός της. Αφήνοντας στο πέρασμα της αυτή την διαυγή αίσθηση που είναι σαφές πως ο Οντιάρ ήθελε να δημιουργήσει διασκευάζοντας τα διηγήματα του Καναδού Κερκ Ντέιβιντσον μιξάροντας σε ένα σκληρό δράμα το ρεαλισμό με το μελόδραμα σαν να είναι αυτός ο μοναδικός τρόπος να ανακαλύψουμε πως ο,τι μας λείπει δεν είναι παρά μια ευκαιρία για να ανακαλύψουμε αυτό που έχουμε ανάγκη. Καταλήγοντας τελικά στην λυτρωτική διαπίστωση πως τα πρώτα βήματα σε αυτή τη ζωή δεν είναι μόνο αυτά που κάνεις όταν γεννιέσαι... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ Συμμετοχή στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του 65ου Φεστιβάλ Κανών 2012 Η τελευταία σκηνοθετική δημιουργία του Ζακ Οντιάρ, «Rust and Bone», είναι μια συγκινητική και παθιασμένη ιστορία αγάπης που τολμά και διαπραγματεύεται, με ποιητικό τρόπο, πανίσχυρες μελοδραματικές συμβάσεις.. Μετά τον αριστουργηματικό «Προφήτη», ο Οντιάρ επανέρχεται στο προσκήνιο με μία κλασική ερωτική ιστορία. Πρωταγωνιστούν η βραβευμένη με Όσκαρ Μαριόν Κοτιγιάρ και ο Ματίας Σένερτς, ο οποίος ενσαρκώνει έναν ξοφλημένο μποξέρ που συμμετέχει σε παράνομους αγώνες. Οι ήρωές του μαθαίνουν να ζουν με τα ακρωτηριασμένα τους άκρα, τα ματωμένα τους πρόσωπα και τις πιο απίθανες ελλείψεις μέσω ενός πρωτοποριακού αφηγηματικού μινιμαλισμού, της εικόνας και του μοντάζ. Σημείωμα σκηνοθέτη Υπάρχει κάτι μαγευτικό στη συλλογή ιστοριών του Κραιγκ Ντέιβιντσον “Rust and Bone”, μια απεικόνιση ενός μοντέρνου κόσμου, στον οποίο οι ζωές απλών ανθρώπων, αλλάζουν παντελώς πορεία εξαιτίας ατυχημάτων και δραματικών εξελίξεων. Προσφέρουν μια εικόνα των Ηνωμένων Πολιτειών ως ένα ορθολογικό σύμπαν, στο οποίο η υλική υπόσταση παλεύει να βρει το μέρος που της ανήκει και να ξεφύγει από αυτό που έχει προβλέψει η μοίρα. Ο Άλι και η Στέφανι, δεν εμφανίζεται σε αυτές τις ιστορίες, και η συλλογή φαίνεται ήδη να ανήκει στην προϊστορία του πρότζεκτ μας, αλλά η δύναμη και η ωμότητα της ιστορίας, η επιθυμία μας να χρησιμοποιήσουμε το δράμα για να μεγαλοποιήσουμε τους χαρακτήρες τους, έχουν όλα την πηγή τους στις ιστορίες αυτές. Από την πολύ αρχή ακόμα που γράφαμε το σενάριο, επικεντρωνόμασταν σε ένα είδος κινηματογράφησης που αποκαλούσαμε «εξπρεσιονιστική». Θέλαμε τη δύναμη των σκληρών, βάρβαρων και αντικρουόμενων εικόνων για να ενισχύσουν το μελόδραμα: την αισθητική της Μεγάλης Ύφεσης, των ταινιών των οποίων η περίεργη οπτική εικόνα εξιδανικεύουν τη ζοφερή πραγματικότητα ενός κόσμου, στην οποία ο θεός αποβάλλει τη μετριότητα. Είναι αυτό το είδος της αισθητικής, που μας οδηγούσε συνεχώς ενώ γράφαμε το σενάριο. Συντηρεί μια ερωτική ιστορία, που είναι ο πραγματικός ήρωας της ταινίας. Δείχνει τον κόσμο μέσα από τα μάτια ενός αθώου παιδιού. Υπογραμμίζει το μεγαλείο των χαρακτήρων σε ένα κόσμο που έγινε βίαιος από την οικονομική καταστροφή. Και σέβεται την επιμονή του Άλι και της Στέφανι για να ξεφύγουν από την κατάσταση τους. Ζακ Οντιάρ και Τόμας Μπίντεγκαιν ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ: ΜΑΡΙΟΝ ΚΟΤΙΓΙΑΡ 2012 ΣΩΜΑ ΜΕ ΣΩΜΑ -- RUST AND BONE 2012 Ο ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΙΠΠΟΤΗΣ: Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ -- THE DARK KNIGHT RISES 2011 CONTAGION 2011 ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ -- MIDNIGHT IN PARIS 2011 ΜΙΚΡΑ ΑΘΩΑ ΨΕΜΜΑΤΑ -- LITTLE WHITE LIES 2010 INCEPTION 2010 ΕΝΝΕΑ -- NINE 2009 ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ -- PUBLIC ENEMIES 2007 ΖΩΗ ΣΑΝ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟ -- LA VIE EN ROSE ΟΣΚΑΡ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΣΕΖΑΡ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΧΡΥΣΗ ΣΦΑΙΡΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ BAFTA ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ 2006 Η ΑΠΟΛΥΣΗ --BURNT OUT 2006 ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ- A GOOD YEAR 2006 YOU AND ME 2005 ΤΑ ΠΑΘΗ ΜΙΑΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ -- MARY 2005 ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ ΤΟΥ -- LOVE IS IN THE AIR 2004 ΟΙ ΑΤΕΛΕΙΩΤΟΙ ΑΡΡΑΒΩΝΕΣ -- A VERY LONG ENGAGEMENT ΣΕΖΑΡ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥ Β’ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΡΟΛΟΥ 2004 ΑΠΙΘΑΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ -- BIG FISH 2003 ΑΓΑΠΑ ΜΕ ΑΝ ΤΟΛΜΑΣ -- LOVE ME IF YOU DARE 2003 TAXI 3 2000 TAXI 2 1998 TAXI 1996 LA BELLE VERTE 1996 HOW I GOT INTO AN ARGUMENT ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ: ΜΑΤΙΑΣ ΣΕΝΕΡΤΣ 2012 ΣΩΜΑ ΜΕ ΣΩΜΑ -- RUST AND BONE 2012 BLOOD TIES 2012 ΜΟΣΧΑΡΟΚΕΦΑΛΗ -- BULLHEAD 2011 LOFT (US Remake) 2011 DE BENDE VAN OSS 2010 PULSAR 2009 LOFT 2009 MY QUEEN KARO 2008 LEFT BANK 2007 Η ΑΓΕΛΗ -- DE MUZE 2007 NADINE 2006 ΜΑΥΡΗ ΛΙΣΤΑ -- BLACK BOOK 2004 ANY WAY THE WIND BLOWS 2002 MEISJE ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ: ΖΑΚ ΟΝΤΙΑΡ (Σκηνοθέτης) 2012 ΣΩΜΑ ΜΕ ΣΩΜΑ -- RUST AND BONE 2009 Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ -- A PROPHET 2005 Ο ΧΤΥΠΟΣ ΠΟΥ ΕΧΑΣΕ Η ΚΑΡΔΙΑ ΜΟΥ -- THE BEAT THAT MY HEART SKIPPED 2001 ΠΑΝΩ ΣΤΑ ΧΕΙΛΗ ΜΟΥ -- READ MY LIPS 1996 ΕΝΑΣ ΠΟΛΥ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΟΣ ΗΡΩΑΣ -- A SELF-MADE HERO 1994 ΚΟΙΤΑ ΤΟΥΣ ΑΝΤΡΕΣ ΟΤΑΝ ΠΕΦΤΟΥΝ -- SEE HOW THEY FALL |