Truth Η.Π.Α. , 2015 Μια συναρπαστική αληθινή ιστορία και μια σπουδαία ερμηνεία από την Κέιτ Μπλάνσετ, αθροίζουν μια ταινία που αξίζει να δεις. Λίγο πριν από τις προεδρικές εκλογές του 2004 στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο
βραβευμένος παρουσιαστής ειδήσεων του δικτύου CBS, Νταν Ράδερ και η
δημοσιογράφος και παραγωγός της εκπομπής «60 Minutes», Μαίρη Μέιπς φέρνουν στο
φως ένα σκάνδαλο που τάραξε την ηρεμία του Λευκού Οίκου. Το γνωστό «Rathergate»,
που αποκάλυπτε την προσπάθεια του πρόεδρου των ΗΠΑ Τζορτζ Μπους να αποφύγει τη
στρατολόγηση από την Εθνική Φρουρά για ένα έτος κατά τη διάρκεια του πολέμου του
Βιετνάμ. Η αποκάλυψη αυτή έμελλε να στοιχίσει στους δύο δημοσιογράφους την
καριέρα τους και να επισύρει την απόλυσή τους, καθώς όπως διαπιστώθηκε τα
έγγραφα που είχαν στη διάθεσή τους ως αποδεικτικά στοιχεία κατά του προέδρου δεν
ήταν γνήσια… ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ Η Μέιπς και η ομάδα της δούλεψαν σκληρά για να έχουν ζωντανά στην εκπομπή μάρτυρες κι έγγραφα για να υποστηρίξουν τις κατηγορίες τους, κι ένιωθαν βέβαιοι ότι η υπόθεση ευσταθούσε. Το θέμα θα είχε σοβαρές επιπτώσεις στην επερχόμενη καμπάνια του Μπους για τις προεδρικές εκλογές του 2004. Μέσα σε λίγες μέρες από την αναμετάδοση της εκπομπής όμως, η θητεία του Μπους δεν ήταν πια το επίκεντρο των μέσω ενημέρωσης. Αντίθετα, ήταν η ίδια η εκπομπή, η Μέιπς και ο Ράδερ που τέθηκαν υπό αμφισβήτηση. Τα έγγραφα τους απορρίφθηκαν ως πλαστά, και οι συντελεστές της εκπομπής κατηγορήθηκαν για κακή δημοσιογραφία ή ότι είχαν εξαπατηθεί. Η Μέιπς θα έχανε τη δουλειά και τη φήμη της κι ο Νταν Ράδερ δε θα παρουσίαζε ξανά το δελτίο του CBS. Πως κατέληξε όλη η προσοχή στους δημοσιογράφους αντί για την ιστορία; Γιατί
οι γραμματοσειρές και οι σημειώσεις των εγγράφων ξαφνικά ήταν πιο σημαντικές από
το ερώτημα εάν ο Πρόεδρος είχε χρησιμοποιήσει αθέμιτα μέσα για να μην εκπληρώσει
τη στρατιωτική του θητεία; Η Αλήθεια βασίζεται στα απομνημονεύματα της Μέρι Μέιπς Truth and Duty: the Press, the President, and the Privilege of Power. Ιούνιος – Σεπτέμβριος 2004 Η παραγωγός του δελτίου ειδήσεων του CBS Μέρι Μέιπς βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας της, όταν γυρίζει την προσοχή της στην ανεκπλήρωτη στρατιωτική θητεία του τότε προέδρου Τζορτζ Μπους. Τον Απρίλιο είχε κάνει την παραγωγή (για την οποία αργότερα θα τιμούνταν με το Βραβείο Peabody) για το 60 Minutes, με θέμα το Άμπου Γκράιμπ, αποκαλύπτοντας τα βασανιστήρια στις στρατιωτικές φυλακές του Ιράκ. Με βάση το Ντάλας, όπου ζει με το σύζυγο της και τον 7χρονο γιο τους, μετακινείται στα κεντρικά του CBS στη Νέα Υόρκη. Έχει εργαστεί στενά με τον παρουσιαστή του δελτίου Νταν Ράδερ για πολλά χρόνια, και υπάρχει μεταξύ τους αλληλοσεβασμός και οικειότητα. Ο Τζος Χάουαρντ ήταν ο Διευθυντής Παραγωγής στο 60 Minutes II, τη βραδινή εκδοχή του 60 Minutes που προβαλόταν κάθε Τετάρτη. Ο Χάουαρντ ιντριγκάρεται από την ιστορία της Μέιπς και γνωρίζει ότι την κυνηγάνε κι άλλα κανάλια. Η Μέιπς παίρνει πράσινο φως να ακολουθήσει τα στοιχεία της. Η ομάδα της Μέιπς Το χρονοδιάγραμμα Bush-Guard Η Μέιπς είχε ένα αδιάσειστο σημείο εκκίνησης: ο πρώην κυβερνήτης του Τέξας, Μπεν Μπαρνς, επί χρόνια καλούσε κόσμο στο σπίτι του και τους ψυχαγωγούσε με μία ιστορία για το πως το 1968 δέχτηκε τηλεφωνήματα για να βοηθήσει το νεαρό Μπους να μπει στην Εθνοφρουρά του Τέξας. Η Μέιπς προσπαθεί να πείσει το Μπαρνς να πει την ιστορία του στη κάμερα, αλλά εκείνος αρνείται. Η ομάδα τηλεφωνεί σε έναν εκτενή κατάλογο ανθρώπων που μπορεί να μαρτύρησαν κάτι από την υπόθεση, αλλά όλοι συμφωνούν ότι «δεν έγιναν χάρες». The Killian Documents Τα έγγραφα, γνωστά ως "Killian documents" φέρουν την υπογραφή του αποθανόντος Τζέρι Κίλιαν, τότε διοικητή της 111ης Μοίρας στο Χιούστον, και φαίνεται να επιβεβαιώνουν ότι ο Μπους δεν εκπλήρωσε τα καθήκοντα του. Ο Μπέρκετ τους έδωσε αργότερα ακόμη ένα έγγραφο με τίτλο "CYA" (Cover Your Ass) το οποίο φέρεται να έγραψε ο Κίλιαν ως απόδειξη ότι δέχτηκε πιέσεις για να δώσει καλές επιδόσεις στο Μπους, ενώ δε βρισκόταν καν στη βάση. Μαζί τα έγγραφα φαίνονται να είναι αρκετές αποδείξεις για να στηρίξουν το θέμα τους. Τέσσερις ανεξάρτητοι αναλυτές ζητήθηκαν να εξετάσουν τα έγγραφα για αυθεντικότητα, αλλά ήταν αντίγραφα, οπότε κανείς δε μπορούσε να πει με βεβαιότητα ότι επρόκειτο για γνήσια έγγραφα. Ο αναλυτής Μαρσέλ Μάτλεϊ καταφθάνει στη Νέα Υόρκη για να συγκρίνει τα έγγραφα με αυτά που έδωσε στον τύπο ο Λευκός Οίκος. Βρίσκει ότι η υπογραφή του Κίλιαν ταιριάζει με αυτή στα επίσημα αρχεία. Δε βρίσκει θέματα στη δομή των εγγράφων. Η Μέιπς και η ομάδα τους θεωρούν ότι αξίζει να τα δείξουν στο κοινό. Η αντίστροφη μέτρηση για την αναμετάδοση Στο μεταξύ ο Μάικ Σμιθ βρίσκει ένα βίντεο του Μπεν Μπαρνς από έναν έρανο, όπου διασκεδάζει το κοινό με την ιστορία του για το Τζορτζ Μπους όταν υπηρετούσε στη Εθνοφρουρά του Τέξας. Ο Μπαρνς, που δεν ήξερε ότι τον τραβούσε κάμερα, θεώρησε ότι ήταν προτιμότερο να το πει ο ίδιος στην κάμερα και υποχωρεί. Οι παραγωγοί έρχονται αντιμέτωποι με ένα μεγάλο δίλημμα: οι διαθέσιμες
ημερομηνίες προβολής του θέματος είναι είτε μετά από αρκετές εβδομάδες (που στο
μεταξύ μπορεί κάποιος άλλος να αποκάλυπτε το θέμα) ή μετά από πέντε ημέρες. Δε
θέλουν επίσης να θεωρηθεί ότι προσπαθούν να επηρρεάσουν το αποτέλεσμα των
επερχόμενων εκλογών, οπότε διαλέγουν να βγουν νωρίτερα. Η Μέιπς πιστεύει ότι
μπορεί να το κάνει, και η αναμετάδοση προγραμματίζεται για τις 8 Σεπτεμβρίου.
Αναμετάδοση, 8 Σεπτεμβίου 2004. Το επόμενο πρωί Σύντομα όλα τα μέσα ενημέρωσης ασχολούνται με την εγκυρότητα της εκπομπής, και κάπου ανάμεσα στις συζητήσεις για τις γραμματοσειρές και τα διαστήματα χάνεται η ερώτηση αν ο Τζορτζ Μπους είχε εκπληρώσει τη θητεία του ή όχι. Όλα τα στελέχη του CBS παρακολουθούν την κατάσταση με ιδιαίτερη ανησυχία, ενή η Μέιπς επιβεβαιώνει κάθε στοιχείο της ιστορίας της. Ο Νταν Ράδερς, έχει δεχτεί ξανά επιθέσεις στο παρελθόν και παραμένει ψύχραιμος. . Η Μέιπς και ο Ράδερ απαντούν με ένα θέμα που μεταδίδεται στις ειδήσεις του CBS και περιλαμβάνει την ανάλυση του Μάρσελ Μάτλεϊ και μία νέα του συνέντευξη στην οποία δηλώνει ότι οι κατηγορίες για πλαστά έγγραφα βασίζονται σε εξέταση φωτοαντιγράφων και fax που θα μπορούσαν να έχουν υποστεί αλλαγές σε κάθε αποστολή. Μυστηριώδεις πηγές Ο Ράδερ ενημερώνει τη Μέιπς ότι του έχει ζητηθεί να απολογηθεί δημόσια. Η ιστορία δεν υπάρχει πια. Η Μέιπς παρακολουθεί απογοητευμένη την απολογία του Ράδερ. Μία ανεξάρτητη έρευνα Η Μέιπς προσλαμβάνει δικηγόρο για να την αντοπροσωπεύσει ενώπιον της επιτροπής του CBS την οποία προεδρεύουν ο Ρίτσαρντ Θόρνμπερν, πρώην Γενικού Εισαγγελέα υπό την προεδρία Μπους και ο Λου Μποκάρντι, πρώην Διευθύνοντα Συμβούλου του Associated Press. Ο δικηγόρος συμβουλεύει τη Μέιπς να είναι συνεργάσιμη, να δώσει όσες
περισσότερες λεπτομέρειες μπορεί και να μην προσπαθήσει να ανταγωνιστεί την
επιτροπή. Προσπαθεί να την κρατήσει ψύχραιμη όσο η Επιτροπή διακόπτει για τις
εκλογές του Νοεμβρίου. Τον Ιανουάριο του 2005 η Μέιπς απολύεται από το CBS. Στην τελευταία του αναμετάδοση, ο Νταν Ράδερ επικαλείται την εμπιστοσύνη του κοινού στην ακεραιότητα των δημοσιογράφων και κλείνει το δελτίο με τη φράση κατατεθέν του «Κουράγιο». Ποιός είναι ποιός Οι χαρακτήρες της ταινίας ακολουθούν τα απομνημονεύματα της Μέιπς, όπως ήταν το 2004: Το προσωπικό του 60 Minutes II Ο Νταν Ράδερ συνεργαζόταν με το CBS για τέσσερις δεκαετίες και ήταν ο κεντρικός παρουσιαστής του βραδινού δελτίου ειδήσεων για 24 χρόνια, από το 1981 έως το 2005. Η Μέρι Μέιπς ήταν παραγωγός για το CBS και στενή συνεργάτιδα του Νταν Ράδερ για δεκαπέντε χρόνια. Απέσπασε το βραβείο Peabody το 2005 για το ρεπορτάζ σχετικά με την κακοποίηση στις φυλακές του Άμπου Γκράιμπ. Ο Άντριου Χέιγουορντ ήταν πρόεδρος του δελτίου ειδήσεων του CBS από το 1996 έως το 2005. Ο Τζον Χάουαρντ ήταν o Διευθυντής παραγωγής του 60 Minutes II όταν συμπλήρωνε είκοσι χρόνια καριέρας στο CBS. Η Μπέτσι Γουέστ ήταν αντιπρόεδρος στο δελτίο ειδήσεων του CBS από το 1998 έως και το 2005, ενώ επέβλεπε το 60 Minutes and 48 Hours. Δεν υφίσταται συνταγματική δημοκρατία, βασισμένη στις αρχές της ελευθερίας
και της δημοκρατίας χωρίς την αλήθεια στα δελτία ειδήσεων, γιατί η ενημέρωση των
πολιτών είναι επιτακτική ανάγκη. Η ελευθερία και η δημοκρατία χάνονται όταν
χάνεται η δημοσιογραφία. Στην περίπτωση του θέματος Μπους, οι αξίες αυτές
χανόντουσαν κάθε μέρα στις αίθουσες τύπου σε ολόκληρη τη χώρα. Ο Τζέιμς Βάντερμπιλτ γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Κονέκτικατ, ενώ σπούδασε στο
Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια στο τμήμα Σεναρίου για τον Κινηματογράφο.
Πούλησε το πρώτο του σενάριο 48 ώρες πριν την αποφοίτηση του. Έχει γράψει τα
σενάρια για αμέτρηες ταινίες, μεταξύ των οποίων τα ZODIAC , WHITE HOUSE DOWN,
THE AMAZING SPIDERMAN, THE RUNDOWN, THE LOSERS, και το INDEPENDENCE DAY:
RESURGENCE. |