Back Up Next
Κάιρο Εμπιστευτικό

The Nile Hilton Incident

Σουηδία, 2017
Σκηνοθεσία: Ταρίκ Σαλέχ
Σενάριο: Ταρίκ Σαλέχ
Πρωταγωνιστούν: Φάρες Φάρες, Γκερ Ντουάνι, Σλιμάνε Ντάζι, Μοχάμεντε Γιούρσι
Διάρκεια: 106 λεπτά

Αυτό που αρχικά έμοιαζε με έγκλημα πάθους αποκαλύπτει μια διαπλοκή που φτάνει μέχρι την ελίτ της εξουσίας. Υποδειγματικά στημένο νουάρ, που γνωρίζει στην εντέλεια τους κώδικες του είδους, μεταγράφοντάς τους υποδειγματικά στην κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα της εξεγερμένης Αιγύπτου.

Μόλις λίγες μέρες προτού ξεσπάσει η αιγυπτιακή επανάσταση, η ζωή στο Κάιρο κυλά στους γνώριμους χαοτικούς ρυθμούς της αραβικής μητρόπολης και της ανομίας που ορίζει την κυνική της καθημερινότητα. Ο Νορεντίν, ένας διεφθαρμένος μπάτσος με γερές διασυνδέσεις στον υπόκοσμο, τριγυρίζει στα σοκάκια της πόλης για να εισπράξει την αμοιβή του για τις -αμφιβόλου νομιμότητας- υπηρεσίες που παρέχει. Η ρουτίνα του διακόπτεται όταν αναλαμβάνει να εξιχνιάσει ένα έγκλημα που έχει λάβει χώρα στο ξενοδοχείο Nile Hilton, εκεί όπου η διάσημη τραγουδίστρια Λαλένα κείτεται νεκρή, τραυματισμένη θανάσιμα στο λαιμό.

Ενώ όλα συνηγορούν πως αδιαμφισβήτητα πρόκειται για δολοφονία, οι Αρχές συνειδητά προωθούν το σενάριο της αυτοκτονίας καθώς τα στοιχεία που έχουν προκύψει εμπλέκουν στο έγκλημα τον Σαφίκ, έναν πλούσιο εργολάβο, μέλος του Κοινοβουλίου και στενό φίλο του Προέδρου της χώρας. Καθώς η εξέγερση εναντίον του Χόσνι Μουμπάρακ ξεκινά και οι συγκρούσεις των πολιτών με τους αστυνομικούς μαίνονται, ο Νορεντίν αποφασίζει για πρώτη φορά στη ζωή του να πολεμήσει για την αποκατάσταση της δικαιοσύνης, την ίδια στιγμή που η χώρα του βιώνει το τέλος μιας εποχής.
«Δεν πρόκειται να βρεις δικαιοσύνη εδώ», αυτή είναι η ατάκα που προειδοποιεί το Νορεντίν για όσα πρόκειται να συμβούν στο «Κάιρο Εμπιστευτικό», ένα τσιτάτο που φέρνει στο μυαλό το «Ξέχνα το Τζέικ, εδώ είναι Τσάιναταουν», συνοψίζοντας σε μία φράση την ματαιότητα κάθε προσπάθειας για πραγματική αλλαγή σε αυτή την καταραμένη πόλη. Βασισμένος σε αληθινή ιστορία, ο αιγυπτιακής καταγωγής Σουηδός, Ταρίκ Σαλέχ, γράφει και σκηνοθετεί ένα μοντέρνο νουάρ, το οποίο πιστό στις κλασσικές ταινίες του είδους διαθέτει έναν αρχετυπικό αντι-ήρωα με πυγμή αλλά και τρανταχτές αδυναμίες και φανερές εσωτερικές συγκρούσεις, οι οποίες και τον καθιστούν ελκυστικό. Αποτυπώνοντας έναν κόσμο στον οποίο κανείς δεν είναι εντελώς αθώος και ένα σύστημα μέσα στο οποίο η επιβίωση επιβάλει κάθε είδους ηθικές εκπτώσεις, ο Σαλέχ δεν φοβάται να βρομίσει τα κάδρα του για να ενσωματώσει στην ταινία του την δυσωδία και την παρακμή μια κοινωνίας που βρίσκεται υπό κατάρρευση.

Το «Κάιρο Εμπιστευτικό» μπορεί να μην διαθέτει τις αλλεπάλληλες ανατροπές στην πλοκή που συνήθως μπουστάρουν την δραματουργία στις ταινίες του είδους και απ’ την αρχή καθιστά κατανοητό ότι κινείται μακριά από την λογική ενός whodunnit φιλμ μυστηρίου. Αντίθετα, εμπιστεύεται την κλιμάκωση της ιστορίας του στους διαφορετικούς χαρακτήρες που ακολουθεί και στους προσωπικούς τους αγώνες, μόνο που ανά στιγμές πλατειάζει σε τέτοιο βαθμό με συνέπεια να γίνεται υποτονικό παρά την ένταση που επιμελώς έχει καλλιεργήσει στο πρώτο του μισό. Όταν τα γεγονότα της πλατείας Ταχρίρ έχουν πια πυροδοτήσει την επανάσταση, τότε το προσωπικό δράμα του Νορεντίν και των υπόλοιπων ηρώων κορυφώνεται, σε έναν παραλληλισμό σχετικά προφανή με αποτέλεσμα το «Κάιρο Εμπιστευτικό» να παραμένει ένα χορταστικό και ανά στιγμές εντυπωσιακό φιλμ νουάρ το οποίο απλά δεν καταφέρνει να εξερευνήσει πλήρως τις δυνατότητές που του προσφέρει η ιστορία του.

Μέγα Βραβείο Επιτροπής Φεστιβάλ Sundance

Σημείωμα σκηνοθέτη
Η ταινία αφορά το Κάιρο. Το παρελθόν και το παρόν που συγκρούονται- τους ανθρώπους που συνθλίβονται στη μέση. Τρεις μέρες πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα, η Αιγυπτιακή Κρατική Ασφάλεια μας έκλεισε. Χρειάστηκε να μεταφέρουμε την παραγωγή στην Καζαμπλάνκα. Ήμουν συντετριμμένος. Μετά σκέφτηκα το Φελίνι και το Amarcord. Οι κάτοικοι της πόλης όπου μεγάλωσε, του Ρίμινι, έπαιρναν όρκο ότι αναγνώριζαν δρόμους και σπίτια στην ταινία. Εκείνος όμως είχε κάνει τα γυρίσματα στην Τσινετσιτά. Μπορούσε να γίνει! Για να αναδημιουργήσεις όμως μια πόλη, πρέπει να πιάσεις την ψυχή της. Ήθελα να αναδημιουργήσω το Κάιρο στη φουτουριστική δυστοπική του δόξα. Υψηλό κοντράστ σε κίτρινο και μαύρο. Δε θέλω να πω μια ιστορία, θέλω να ταξιδέψω το κοινό. Δεν είναι από εκείνα τα ταξίδια που δεν κατεβαίνεις ποτέ από το λεωφορείο- κάνουμε στάσεις, τρώμε το φαγητό, αρρωσταίνουμε από αυτό. Δεν πρόκειται ποτέ για το τι συμβαίνει, αλλά για το πώς.

Ο Νορέντιν είναι ο οδηγός μας- ένας πρίγκηπας της πόλης. Θα σου μάθει την τέχνη της δωροδοκίας, τους κοινωνικούς κώδικες και ποιος είναι ο σωστός τρόπος να απευθύνεσαι στους ανθρώπους. Τα χέρια, η ανταλλαγή του χρήματος, μικρές χειρονομίες. Θα μάθεις την ομορφιά της δύναμης και την ασχήμια της αλήθειας.

Βιογραφικό σκηνοθέτη Ταρίκ Σαλέχ

Ο Ταρίκ Σαλέχ γεννήθηκε το 1972 στη Στοκχόλμη. Μαζί με την Κριστίνα Άμπεργκ είναι οι ιδρυτές της εταιρίας παραγωγής Atmo. Η πιο πρόσφατη ταινία του, TOMMY (2014), ήταν ένα θρίλερ με τους Μόα Γκαμέλ, Όλα Ράπας και την Lykke Li. Ο Σάλεχ σκηνοθέτησε το METROPIA (2009, Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας) με τις φωνές των Βίνσεντ Γκάλο, Τζούλιετ Λιούις και Στέλλαν Σκάρσγκαρντ. Φέρει την υπογραφή του ως συν-σκηνοθέτης σε πολυβραβευμένα ντοκιμαντέρ όπως το GITMO. Ο Σάλεχ έκανε την παραγωγή για το μουσικό βίντεο I Follow Rivers της Lykke Li, το οποίο έχει σχεδόν 60 εκατομμύρια προβολές στο YouTube.

Φιλμογραφία

2016 | The Nile Hilton Incident- Κάιρο Εμπιστευτικό

2014 | Tommy

2009 | Metropia

2005 | GITMO – New Rules of War

2001 | Sacrificio

Φαρές Φαρές

Ο Φαρές είναι Σουηδός ηθοποιός γεννημένος το 1973 στη Βηρυτό του Λιβάνου. Έκανε το ντεμπούτο του το 2000 με τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία Jalla Jalla του Γιόσεφ Φαρές. Η πρώτη του αγγλόφωνη ταινία ήταν το Safe House με το Ντένζελ Γουάσιγκτον το 2012, ενώ ακολούθησε το υποψήφιο για Όσκαρ Zero Dark Thirty την ίδια χρονιά. Πρόσφατα εμφανίστηκε στα τηλεοπτικά Tyrant και Child 44 και στον κινηματογράφο στο Κοινόβιο (The Commune) του Τόμας Βίντερμπεργκ και Rogue One: A star wars story.

Back Home Up Next